2023-11-20 12:34Pressmeddelande

Resanytt från United Spirit Nordic

Oman By night

Det är november och i Sverige är det kallt och blött.  Då kan det vara skönt att kunna drömma sig bort till värme och solsken, eller till och med till mys och julstämning.

Här kommer vi med de senaste nyheterna och inspiration från våra utvalda destinationer. I det här pressmeddelandet presenterar vi fascinerande platser och upplevelser som kommer att intressera resande själar.

Vi börjar med en överraskande romantisk pärla, Oman, där du kommer att upptäcka en perfekt blandning av äventyr och romantik. Sedan presenterar vi wellness-kryssningar ombord på VIVA Cruises, som erbjuder avkoppling och möjlighet att skämma bort sig själv till både kropp och själ.

Saudiarabien bjuder också på spännande upplevelser, som Riyadh Season, som är fullspäckad med imponerande aktiviteter som garanterat kommer att trollbinda dina läsare. Slutligen fördjupar vi oss i Karibiens historia genom att utforska St Martins salta förflutna och ge en inblick i öns rika kulturarv. Läs vidare och låt dig inspireras.

Romantik i Oman

Oman är kanske inte det första du tänker på när du tänker på en smekmånad eller kärlekssemester? Men det borde det verkligen vara.

Det är den perfekta blandningen av äventyr och romantik.

Oman erbjuder ett brett utbud av upplevelser som kan sättas samman till en unik smekmånad eller en resa med din älskade.

Ni kan äta en privat middag under stjärnorna i öknen och njuta av traditionella omanska rätter.

Glöm förstås inte att lägga in lite Dhow-cruising i programmet för att krydda er resa med en natur- och kulturrik upplevelse på vattnet.

En kryssning i Dhow i solnedgången är lika romantisk som om den vore hämtad ur en Julia Roberts-film.

Det finns också gott om alternativ för det aktiva paret;

• Utflykter till havs;
  • Snorkling, dykning, valhaj skådning (under säsong), delfinsafari
  • Besök på Daymaniatöarna.
  • Det finns också många utflykter som kan göras på land - som att campa antingen i öknen eller i bergen - i stort sett vad som helst är möjligt i Oman.

Om du är mer av en kulturintresserad person  finns det dagsutflykter till UNESCO:s utvalda platser som finns med på världsarvslistan, eller vad sägs om att lära dig om Omans historia på Bait Al Ghasham Museum utanför Muscat?

Det finns mycket att se i Muscat också. Vad sägs om ett besök på operan? Och för nattugglorna, kanske en guidad tur i Muscat by Night?

Sammantaget finns det något för alla i Oman, vilket innebär att du garanterat får en oförglömlig och unik smekmånad om du väljer detta unika resmål som din smekmånad destination.

Wellness ombord på VIVA Cruises

Har du hört talas om de designade wellness-kryssningarna som erbjuds av VIVA Cruises?

Det är ett oslagbart sätt att resa för de kunder som bara behöver koppla ur och lämna allt liv och rörelse hemma, men som inte vill släppa taget om hälsosamma vanor - och faktiskt kommer hem med mer energi och en avslappnad kropp och själ.

På VIVA One, ett av VIVA:s nyaste lyxfartyg, kommer du inte bara att transporteras från hamn till hamn på floden Rhen, utan du kommer också att njuta av all-inclusive mat och dryck.

Den exklusiva wellnessmenyn innehåller färskpressade juicer, smoothies och bowls, så att du kan vara säker på att fylla på med vitaminer och mineraler medan du är på semester.

Det finns också särskilda rätter med låga kolhydrater, med fokus på lätta måltider och ett hälsosamt liv. Som grädde på moset finns det professionella massörer ombord på fartyget och olika behandlingar tillgängliga i spaavdelningen.

Skriv till oss om du vill veta mer om de många spännande resor som VIVA Cruises erbjuder.

Individuella pressresor är tillgängliga, så kontakta bara Lotte Laugesen

Saudiarabien

I lördags den 28 oktober inleddes Riyadh-säsongen, så det finns många anledningar att rekommendera en resa till Saudiarabien i höst.

Riyadh-säsongen startades upp med ett spektakulärt evenemang på Boulevard Riyadh City, inklusive en boxningsmatch i tungvikt som också direktsändes över hela världen. Det är ett av årets mest extraordinära evenemang i Saudiarabien.

Bara platsen är imponerande: Boulevard Riyadh City byggdes på bara 60 dagar och omfattar 200 000 kvadratmeter med plats för upp till 40 000 gäster.

Boulevard City kommer garanterat att bli det mest populära området under årets Riyadh Season. Här finns ett Barbie-land och ett Disney-slott för att hedra Disneys 100-årsjubileum. Det kommer också att finnas shower baserade på Disneys karaktärer och berättelser.

I Boulevard City kan du också uppleva den senaste tekniken, som Hype House, ett virtual reality-mecka, och en fontän som inte liknar något du någonsin har sett förut.

Det finns också ett fotbollsmuseum, ett särskilt Cristiano Ronaldo-museum och ett kafé för katter (!). Sist men inte minst, en boxningsklubb som grundats i samarbete med Mike Tyson, som är det första "striking gym" i Riyadh

Säsongen pågår under hela vintern och äger rum i 11 olika zoner runt om i staden, inklusive food truck-marknaden, djurparken och andra platser. Ta en titt på den här videon själv för att se vad du kan förvänta dig.

Under lågsäsong kan du också besöka många andra spännande sevärdheter i Riyadh:

Varför inte shopping dag på det ikoniska Sky Bridge Kingdom Tower i Riyadh, som rymmer shoppingcentret Al-Mamlaka och Four Season Hotel i Riyadh.

Moskén på 77:e våningen är den högsta moskén i världen och utsikten från toppen av tornet är spektakulär. Det finns också en food court i bottenvåningen, så du kan göra det till en utflykt för hela familjen.

Om du behöver en paus från allt det storslagna och nya kan du åka bara 15 minuter utanför Riyadh till den historiska staden Diriyah, där Al Turaif finns på UNESCO:s världsarvslista.

Eller vad sägs om en ökensafari i Dahnaöknen, känd för sin röda sand som skapar ett unikt och vackert landskap. Resan är komplett med sand-surfing i solnedgången.

Riyadh Red Dunes Safari är verkligen en oförglömlig upplevelse. Soft Dune Bashing, som är en 4x4-körning i sanden med en erfaren förare, där du garanterat får adrenalinet att pumpa när du kör upp och ner för sandbankarna. Dagen avslutas med en picknick med en traditionell saudiarabisk maträtt.

Kontakta oss för fler nyheter från Saudiarabien.

Den salta historien om St Martin

Är dina läsare också intresserade av att veta mer om sitt resmål än bara valutan och vädret? Karibien har en rik historia fylld av koloniseringar och piratlegender - krig om guld och mineraler. Men känner du till historien bakom St Martin?

Karibiska St Martin har en historia som går längre och djupare än när de olika europeiska makterna började kolonisera ön. Det ursprungliga Arawak-folket som bebodde ön kallade den "Soualiga", vilket betyder saltland.

Under 1500-talet, en tid fylld av pirater och sjöfarare, hade flera nationer ögonen på landets salt reserver. Holländarna var de första kolonialmakterna som upptäckte saltdammen i Stora bukten, och när de första holländska familjerna bosatte sig här tog St Martins salt ekonomi fart.

Salt återfanns på den franska delen av ön i Grand Case, Chevrise och Quarter d'Orléans, och exporterades till Frankrike, Kanada, USA och Karibien.

Det var en eftertraktad råvara som används för att konservera fisk och kött, och att utvinna salt var ett hårt arbete som involverade slavar, fria medborgare, barn och äldre. På St Martin utvanns salt ända fram till 1960-talet.

Idag har delar av Great Bay Pond fyllts igen och utvecklats i takt med att Phillipsburg har vuxit, vilket framgår av gatunamn som Pondfill road och Salt-Pickers Monument. Mindre saltdammar finns fortfarande kvar vid Grand Case, t.ex. nära L'Esperance flygplats.

Den ursprungliga saltpressen som användes i produktionen visas fortfarande i Grand Case, och mittemot den ligger en utsökt fransk restaurang, Le Pressoir, som bär det namn som inspirerats av den.

Om du behöver inspiration, restips eller bara en bra reseberättelse, tveka inte att kontakta Lotte. Hon svarar gärna på dina frågor om våra resmål och skickar gärna fantastiska bilder och information som du kan använda för att skapa researtiklar.

Om United Spirit Nordic

Som ett representationskontor är vårt mål att inspirera människor att resa. Genom PR, försäljningsaktiviteter och marknadsföring hjälper vi globala varumärken inom t.ex. turism, hotell, livsstil och luftfart att uppnå sina mål. Genom proaktiva tillvägagångssätt, baserat på år av praktisk erfarenhet, lyfter vi fram kundernas fördelar, stärker deras rykte och förbättrar deras försäljning. Den nordiska resebranschen är vår specialitet. Vi skapar förbindelser mellan våra kunder och den nordiska resebranschen, resemedier och influencer. Vårt huvudkontor finns i Köpenhamn, Norden är vårt hem och Världen är vår lekplats.

Lotte Kühn Laugesen
PR Executive