2023-08-15 10:10Pressmeddelande

Pressnyheter från United Spirit Nordic

Festival de la Gastronomie

Bästa kollega,

Nu är det dags för en ny uppdatering från oss - er favoritbyrå i Norden!

Ni håller säkert med oss om att den här sommaren har gått lite för fort - vi har knappt hunnit ta fram flip-flops och shorts förrän vi måste ta fram halsdukarna, regnkläderna och gummistövlarna igen. Men vi har fortfarande hopp om en varmare och torrare sensommar - 7-9-13!

Under tiden vi väntar på bättre väder får du istället drömma dig bort till vackra  och intressanta resmål. Här kommer några inspirerande  förslag på vad du kan drömma - och skriva - om. Våra destinationer har mycket spännande på gång den här månaden!

Njut av det!

St Martin’s Friendly Cuisine

Årets gastronomifestival närmar sig med stormsteg. Den 11-22 november förvandlas den karibiska ön till ett riktigt kulinariskt paradis med tävlingar, matlagningskurser, konserter, fester, restauranger med speciella festivals erbjudanden och en gastronomisk paviljong med stånd som säljer lokala produkter.

För att fira detta har turistbyrån nu för första gången publicerat "Friendly Cuisine" - en guide som ger en  insyn i St Martins gastronomi, där du kan läsa om de två första åren av festivalen, de vinnande kockarna och restaurangerna, och en översikt över restauranger i St Martin.

I den nya broschyren finns massor av inspiration att hämta, både om gastronomifestivalen på St Martin och om gastronomi i allmänhet. Du kan även läsa om medicinalväxter på St Martin och om deras fiskekultur. Ta gärna en titt själv - du kan ladda ner Friendly Cuisine #1 här.

Om du vill dela några av dessa pärlor med dina läsare, så att ännu fler matälskande skandinaver lockas att resa västerut och få denna fantastiska upplevelse, skriv gärna till Lotte för fler bilder från förra årets festival, samt från restauranger, natur och olika platser på ön.

VIVA Kryssningar

VIVA Cruises är nominerad till årets Silver Travel Awards 2023 i kategorin Best River Cruise Line. Om du vill kan du rösta här. Silver Travel Awards fokuserar på att hylla de reseföretag som gör det lilla extra för sina mogna resenärer, och VIVA Cruises gör verkligen just det!

United Spirit Nordic har varit ombord på VIVA Tiara, på en resa som låg utanför skolloven. Vid en sådan tidpunkt är de flesta av våra medpassagerare äldre, så vi upplevde mycket tydligt vad VIVA Cruises gör för sina "silver"-passagerare.

Tro inte att det var tråkigt! Här fanns liv och glädje och fest varje kväll med livemusik av VIVA Tiaras egen skeppsmusiker. För de som har svårt att gå är förutsättningarna perfekta, med en elegant hiss och ramp för ombordstigning, samt den mest tillmötesgående och vänliga personal man kan tänka sig.

Dessutom fanns  det sociala aktiviteter anordnade av kryssningsvärden, som bingo och quizkväll - små detaljer som bidrog till att göra det till en trevlig och njutbar resa.

Det finns flera grupper, till exempel pensionärsföreningar, som använder VIVA Cruises och tar med sig sin egen reseledare/översättare. Att resa i en större grupp kan vara en logistisk utmaning, och det är här flodkryssningar har en fördel.

Man reser i natursköna omgivningar, med god mat och gott om lyx ombord. Det finns tid och utrymme för att faktiskt vara tillsammans och njuta av semestern utan att tänka på allt det praktiska - och med dagliga stopp i olika hamnar har ni också gott om möjligheter till kulturella upplevelser.

Men VIVA:s kryssningar lockar också en yngre publik. De erbjuder bland annat kulturellt inriktade resor som cityhopping i Nederländerna, Belgien, Österrike eller andra länder i Europa, eller kryssningar med fokus på vinprovning. Ta en titt på deras webbplats för att se de olika resorna de erbjuder.

Saudiarabien

Den här månaden är sista chansen att uppleva Scripts and Calligraphy-utställningen "Paths to the Soul" i Riyadh, Saudiarabien. Denna spännande utställning utforskar de arabiska skrifternas roll som kommunikationsverktyg och som förmedlare av skönhet och andlighet.

Utställningen omfattar 34 kalligrafer från 11 länder - 12 av dem från Saudiarabien. I utställningen ingår också 19 samtida konstnärer och designers från 12 olika nationaliteter - 4 från Saudiarabien.

Paths to the Soul inbjuder gästerna att känna samhörighet med vårt kulturarv och njuta av en sensorisk resa genom arabisk kalligrafi. En helt unik upplevelse. Utställningen är öppen fram till den 2 september. Läs mer på Visit Saudis webbplats.

På musikfronten finns det också mycket att se fram emot i Saudiarabien. Azimuth-festivalen äger rum den 21-22 september i Alula - en historisk och unik plats där man under festivalen  kan dansa till regionens största namn, från solnedgång till soluppgång.

Årets line-up innehåller artister som Vinyl Mode, Dish Dash, Cosmicat, Kayan, Baloo och Zone+. Läs mer om festivalen på Experience Alulas webbplats.

Oman

Oman inbjuder också till fest denna period. Festivalen Jabal al Akhdar äger rum den här månaden, från 3-19 augusti. Det är en festival med aktiviteter för barn, teaterföreställningar, matstånd med både lokala och internationella rätter.

Det finns även tävlingar i löpning och mountainbike, möjlighet att prova på skärmflygning eller uppleva en lasershow, och lyssna på Kungliga gardets musikkår.

Jabal al Akhdar är en fantastisk plats under sommarmånaderna på grund av de svalare temperaturerna i detta bergiga område. Översatt betyder Jabal al Akhdar "Det gröna berget" och är en del av bergskedjan Al Hajar i Oman.

Både lokala och internationella turister tycker om att besöka området, eftersom de grönskande dalarna och bergstopparna som reser sig över 3000 meter över havet gör det till en av de vackraste platserna att besöka i Oman.

Om du har några frågor om någon av våra destinationer, eller behöver bilder, mer information eller något annat, tveka inte att kontakta Lotte.

Om United Spirit Nordic

Som ett representationskontor är vårt mål att inspirera människor att resa. Genom PR, försäljningsaktiviteter och marknadsföring hjälper vi globala varumärken inom t.ex. turism, hotell, livsstil och luftfart att uppnå sina mål. Genom proaktiva tillvägagångssätt, baserat på år av praktisk erfarenhet, lyfter vi fram kundernas fördelar, stärker deras rykte och förbättrar deras försäljning. Den nordiska resebranschen är vår specialitet. Vi skapar förbindelser mellan våra kunder och den nordiska resebranschen, resemedier och influencer. Vårt huvudkontor finns i Köpenhamn, Norden är vårt hem och Världen är vår lekplats.

Lotte Kühn Laugesen
PR Executive