2024-01-22 10:00Pressmeddelande

Timbro lanserar ny ansvarig för välfärdsfrågor

Lovisa LanrydLovisa Lanryd. Foto: Erik Johnsson.

Lovisa Lanryd blir ny programansvarig för välfärdsfrågor på Timbro. Lovisa har en pol.kand. examen i nationalekonomi och har sedan januari 2023 varit projektledare på Timbro. Hon har tidigare arbetat som politiskt sakkunnig inom hälso- och sjukvårdsfrågor i Region Stockholm samt med utbildningsfrågor i Stockholms Stad för Liberalerna.

— Det känns mycket roligt att få återgå till välfärdsfrågorna och samtidigt fortsätta arbetet på Timbro med mina fantastiska kollegor, säger hon. Inom välfärden råder det en produktivitetskris. Allt färre ska försörja fler och innovation, konkurrens och tillgänglighet hämmas av ett stelbent system. Särskilt intressant är att det senaste årens utveckling där allt mer vård flyttats närmare patienterna hotas. Inte minst inom Region Stockholm där värdefull vård nedmonteras utan konsekvensanalyser till följd av ett dogmatiskt beslutsfattande.

– Organisering och finansiering av vård och utbildning är en av de viktigaste framtidsfrågorna i svensk politik. Med sin breda erfarenhet är Lovisa Lanryd en viktig röst i den debatten, säger PM Nilsson, vd på Timbro.

Lovisa Lanryd kommer att arbeta med frågor som rör hälso- och sjukvård, utbildning och välfärdens finansiering.

Om Timbro

Timbro är Nordens främsta marknadsliberala tankesmedja. Sedan starten 1978 är uppdraget att långsiktigt bilda opinion för marknadsekonomi, fri företagsamhet, individuell frihet och ett öppet samhälle.

Ebba Koril
Ebba Koril