2022-06-07 06:32Pressmeddelanden

Peter Engström ny styrelseordförande för Swedish Lapland Visitors Board

Jalle Svanberg som kliver av som styrelseordförande för Swedish Lapland Visitors board och Peter Engström tar hans plats. Jalle Svanberg som kliver av som styrelseordförande för Swedish Lapland Visitors board och Peter Engström tar hans plats.

Den erfarne besöksnäringsentreprenören Peter Engström blir ny ordförande för Swedish Lapland Visitors Boards styrelse. Malin Franck, vd på Icehotel, tar hans plats som styrelseledamot. Dessutom tillförs styrelsen ytterligare kompetens med två nya styrelseledamöter, Daniel Örtqvist, professor vid Luleå tekniska universitet, och Monica Wikström-Johansson, civilekonom och affärsutvecklare.

Peter Engström tar över ordförandeskapet för Swedish Lapland Visitors Boards styrelse efter Jalle Svanberg som kliver av efter tio år på posten.

– Det har varit en hisnande resa och ett stort privilegium som berikat mitt liv att i min roll få följa verksamheten och den enorma utveckling som besöksnäringen gått igenom, säger Jalle Svanberg.

Peter Engström, ny styrelseordförande, är prisbelönt besöksnäringsentreprenör och delägare i Arctic Bath och Storklinten med rötterna i anläggningsbranschen. Efter 20 år som egen företagare och som produktions- och arbetschef inom Swerock och PEAB. Genom Arctic Bath har han medverkat till att sätta Swedish Lapland på världskartan. Han har också tidigare varit ordförande i styrelsen för Boden Turism.

– Det är hedrande och inspirerande att få vara del av utvecklingen av vår fantastiska region med så många duktiga medarbetare och entreprenörer, säger Peter Engström.

– Tack vare den gröna omställningen står vi inför regionens största utmaning på flera decennier. För att attrahera många tusen nya människor har besöksnäringen en viktig roll. Vi kan attraktion, det är vi proffs på, och det är precis vad kommunerna i vår region kommer att behöva. Swedish Lapland Visitors Board viktigaste roll är att skapa bättre förutsättningar för besöksnäringsföretagen, men vi och besöksnäringsföretagen har också en viktig funktion för regionens attraktion, säger han och fortsätter:

– Dessutom är besöksnäringens ekonomi i hög grad cirkulär och våra företag nyttjar ofta lokala underleverantörer av varor och tjänster. Vi är en del av att skapa ett hållbart samhälle och då många av våra företag verkar i landsbygden är vi del i att ge hela landet möjlighet att leva.

Nya styrelseledamöter

Daniel Örtqvist, ny styrelseledamot, är professor i entreprenörskap och innovation vid Luleå tekniska universitet. Han är även ställföreträdande prefekt och huvudansvarig utbildningsledare för institutionen för ekonomi, teknik och samhälle. Hans forskning berör huvudsakligen frågeställningar kopplat till den entreprenöriella identiteten, etablering av nya företag och regional utveckling. Han har publicerat i ett antal olika internationella tidskrifter samt bland annat tagit fram rapporten ”Hur mår besöksnäringen i Norrbotten?”

Monica Wikström-Johansson, ny styrelseledamot, är civilekonom och senior affärsutvecklare inom framför allt försäljning, kapitalanskaffning och affärsstrategier. Har uppdrag som processledare och rådgivare inom ägar- och styrelsefrågor, rådgivare och utbildare för både start-up bolag och tillväxtföretag. Har bland annat varit med vid uppstarten av riskkapitalbolaget Partnerinvest Norr, arbetat som affärsutvecklare på PWC, klubbdirektör på Luleå Basket, marknadschef Luleå Hockey samt drivit ett antal egna företag. Dessutom besitter hon ett stort affärsnätverk.

Malin Franck väljs in i styrelsen för ett år framåt. Hon är vd på Icehotel och utbildad jurist med ett långt, gediget och imponerande cv inom hotellbranschen – restaurangdirektör för Svenska Mässan/Gothia Towers i Göteborg, affärsområdeschef inom Winn Hotel Group med ansvar för att öppna tre hotell, vd på ett antal Radisson Blu-hotell (Arlanda, Västerås och Göteborg). Hon har också varit vd för ett ett Radisson Blu hotel i Peking.

Utöver nytillskotten fattades under årsstämman även beslut om omval av styrelseledamöterna Kristoffer Lundström och Britta Flinkfeldt. Dessutom sitter ledamöterna Sara Väisänen, Magnus Ling och Lennart Pittja kvar i Swedish Lapland Visitors Boards styrelse.

Om Swedish Lapland Visitors Board

Swedish Lapland Visitors Board företräder besöksnäringen i den nordligaste och arktiska delen av Sverige. Vi främjar näringens hållbara utveckling samt förvaltar och marknadsför platsvarumärket Swedish Lapland.

Kontaktperson(er)

Annika Fredriksson