2024-02-19 15:36Pressmeddelanden

Lansering av världens renaste snöskoter

Vidde Alfa

Igår lanserades världens renaste snöskoter på Icehotel i Jukkasjärvi. Det är Vidde Mobility från Jörn som står bakom innovationen. Den eldrivna snöskotern är både miljömässigt hållbar och har en maximerad produktlivslängd. Batterisystemet tål temperaturer ner till -39°c. Skotern är designad i samarbete med det italienska designerhuset Pininfarina, kända för att bland annat designat ikoniska bilar som Ferrari Testarossa.

Enligt siffror från 2022 finns cirka 25 % av Sveriges registrerade snöskotrar i vår arktiska region – det är nästan 86 000 fordon. Swedish Lapland Visitors Board tar emot lanseringen av Viddes elektriska snöskoter med positiv entusiasm.

– Att ta sig fram med motordrivna fordon är mer eller mindre ett måste i vår stora region. Vintertid fungerar snöskoter som transportmedel för både privatpersoner och företag. Det är också ett populärt sätt för besökare att uppleva vår fantastiska natur på.. Kan vi göra ett antal av dessa fordon elektrifierade skulle det ha en positiv inverkan på både natur och djurliv, både för utsläpp av CO2 och för ljudstörningar. Vi ser positivt på denna lansering och den kan bidra till att vi når vår utmanande vision att vara Arktis mest ansvarfulla destination, säger Annika Fredriksson, VD för Swedish Lapland Visitors Board.

Vid tidpunkten för lanseringen är Viddes snöskoter ”Alfa” världens renaste snöskoter, enligt Vidde själva. Det initiala koldioxidavtrycket kommer att vara mindre än 100g co2/km jämfört med en konventionell snöskoter som släpper ut cirka 550g co2/km. Sätt i perspektiv att en bil med en konventionell bensinmotor släpper ut nära 565g co2/km och en elbil 322g co2/km.

Pininfarina och Vidde har samarbetat för att skapa en miljömässigt hållbar snöskoter som, förutom att vara elektrisk, är designad för att maximera produktens livslängd – ett cirkulärt ställningstagande. De två företagen har även arbetat tillsammans med det cirkulära omställningsteamet inom elektromobilitet på RISE, Sveriges Forskningsinstitut.

– Som man kom överens om vid COP 28, behöver vi alla gå över till fossilfria transporter. Hit hör självklart även snöskotrar. Fossilfritt handlar inte bara om direkt användning. För att ta vårt ansvar måste vi se till produktens totala avtryck. Från råvaror, till produktion, genom användning och hela vägen till produktlivscykelns slut. Det är det här vi jobbar på och vi väljer noggrant partners och komponenter för att dela vår vision och arbeta tillsammans med oss för att gå mot en fossilfri transportindustri, säger Christian Lystrup, VD för Vidde.

Vidde är grundat av Christian Lystrup och Yalda Mirbaz, två universitetskompisar som samlat sina erfarenheter för att både tänja gränser och överträffa marknadens förväntningar.

Under vintern 2024 kommer Icehotel, SkiStar och Skellefteå Kraft att ingå i FoU-arbetet av förserien Alfa, genom att köra och testa skotern inom sina respektive affärsområden.

I slutet av 2024 räknar Vidde med att vara redo att leverera sina första 100 skotrar för vintern 2024/2025.

Läs mer om Vidde och världens renaste snöskoter: https://viddemobility.com/

Kontakt Vidde:
Christian Lystrup, CEO & Co-founder Vidde
christian@viddemobility.com

Om Swedish Lapland Visitors Board

Swedish Lapland Visitors Board företräder besöksnäringen i den nordligaste och arktiska delen av Sverige. Vi främjar näringens hållbara utveckling samt förvaltar och marknadsför platsvarumärket Swedish Lapland.

Kontaktperson(er)

Annika Fredriksson