2023-11-14 13:04Pressmeddelanden

Guld och silver i Publishingpriset 2023

Stolta kollegor som håller i diplom och pokaler. Delar av teamet bakom vinsten: Ted Logart, Anna Lindblom, Camilla Bondareva, Niklas Mattsson och Håkan Stenlund.

Publishingprisets årliga gala gick av stapeln på Berns salonger onsdag 8 november. Med motiveringen ”För en fin och personlig feel-goodberättelse om drivkraft och passion” gav juryn Swedish Lapland Visitors Board guld i kategori Film som marknadsför företag och verksamheter, för filmen Northern Sweden artisan food – Bea’s rökeri och hamncafé. The Swedish Lapland Manifest tog sedan hem silver i kategorin Varumärkesfilmer B2C.

Publishingpriset är Sveriges mest heltäckande pristävling för annons, digitala publikationer, film, print och webb. Alla aspekter bedöms. Från textinnehåll, visuella inslag, form och regi, till copy, användbarhet och tryckkvalitet.

– Det är ett fint erkännande att få ta emot Publishingpriset, och ett kvitto på att det vi gör håller den höga kvalitet som vi strävar efter. Vårt inhouse-gäng är i gott sällskap med några av Sveriges största byråer, säger Håkan Stenlund, content manager på Swedish Lapland Visitors Board.

­–Vi vill förmedla berättelser om Sveriges arktiska resmål genom de människor som bor och lever här. Om vårt hem. Det börjar alltid i det redaktionella arbetet, sen är det viktig att personerna som porträtteras själva är engagerade och aktiva i processen. Beatrice Lindbäcks story är en minst sagt framgångsrik berättelse om lokal matkultur. Det började som ett sommarjobb när hon var 14 år och är nu ett av Piteås mest självklara besöksmål under sommarmånaderna. Vi är glada att Bea lät oss berätta sin historia.

Swedish Lapland Visitors Boards filmer följer till innehåll och utseende ett manér som har tagits fram i enlighet med organisationens innehållsstrategi och med utgångspunkt i vårt löfte att världens resenärer är välkomna att dela vår arktiska livsstil. Vi vill berätta om människorna som bor här, på världens bästa plats.

Filmen The Swedish Lapland Manifest riktar sig till både internationella besökare och organisationen Swedish Lapland Visitors Boards intressenter. Som ett sätt att förklara vad vårt arktiska resmål är.

–Vi gillar att kunna jobba snabbt och flexibelt. Samtidigt vill vi ju utvecklas. De filmer vi har tävlat med i år utspelar sig över längre tid, är mer genomarbetade och utbyggda med arkivmaterial, Manifestet är ett exempel på det, säger Ted Logart, content producer på Swedish Lapland Visitors Board.

I tillägg till de bidrag som fick pris 2023, var även två andra nominerade: The Arctic Lifestyle Magazine i kategorin Magasin Geografiska områden samt filmen Schaatsen Luleå – a chain of events i kategorin Filmer som marknadsför evenemang och nöjen.

Vinster genom åren

Av fyra inlämnade bidrag 2023 gick alla fyra till final. Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats åtta guld och sju silver i Publishingpriset. Av gulden är två Grand Prix. För att skrivas in i Publishingprisets Hall of Fame ska företaget i fråga ha vunnit tio gånger. En ny utmaning.

Prisade kommunikationsinsatser 2021-2023:

2023:
Northern Sweden artisan food – Bea’s rökeri och hamncafé (guld)
The Swedish Lapland Manifest (silver)

2022:
Salmon fishing in northern Sweden – a flyfisher’s best friend (silver)
Vuoggatjålme – A place to call home (silver)
Northen Light Re-visited – 10 years with Lights over Lapland (silver)
Webben Roadtrips in Swedish Lapland (silver)

2021:
The eagle and the squirrel – wildlife photography (guld och Grand Prix)
Webben Swedish Lapland – Welcome to the Arctic part of Sweden (guld och Grand Prix)
Swedish Lapland – The Arctic lifestyle magazine (silver)
Midnight light in Swedish Lapland (silver)

Om Swedish Lapland Visitors Board

Swedish Lapland Visitors Board företräder besöksnäringen i den nordligaste och arktiska delen av Sverige. Vi främjar näringens hållbara utveckling samt förvaltar och marknadsför platsvarumärket Swedish Lapland.

Kontaktperson(er)

Annika Fredriksson