2022-05-10 07:20Pressmeddelanden

Direktflyg mellan London och Luleå kommande vinter

SAS besökte Luleå och Brändön för att träffa Luleå Airport, Swedish Lapland Visitors Board och några av de företagare som satsat väldigt mycket inför ett direktflyg. SAS besökte Luleå och Brändön för att träffa Luleå Airport, Swedish Lapland Visitors Board och några av de företagare som satsat väldigt mycket inför ett direktflyg. Foto: Anna-Karin Landin

Med start 9 december 2022 kommer SAS att flyga direkt mellan London och Luleå. Direktflyget kommer att gå till och från Heathrow måndag och fredag varje vecka fram till 13 mars 2023 och bokningen är nu öppen.

Swedish Lapland Visitors Board, Luleå Airport och Luleå Business Region har tillsammans jobbat under många års tid för att för att det ska etableras ett direktflyg från Storbritannien. Under vintersäsongen 2021/2022 såg det ut att bli verklighet, men på grund av pandemin och ökande smittspridning ställdes det in.

– Det är ett glädjande besked att SAS väljer att satsa igen inför nästa vinter. Tillgänglighet är en helt avgörande fråga för vårt område, säger Cecilia Petzäll, Travel Trade Manager på Swedish Lapland Visitors Board, och fortsätter:

– Storbritannien är en väldigt viktig marknad för besöksnäringen. Den brittiska resenären uppskattar det småskaliga som företagen i vår region är väldigt duktiga på.

Flygplatsen Heathrow är en stor internationell hubb och kopplar därmed samman regionen med många fler länder. Flyglinjen blir viktig för tillgängligheten till regionen för internationella besökare, men också för utresande och affärsresenärer.

– Att kunna erbjuda våra resenärer direktflyg till London innebär ett smidigare och mer hållbart resande. Att SAS, som är en nyckelaktör i den skandinaviska resebranschen, väljer att lägga en linje mellan Luleå Airport och London är verkligen en fjäder i hatten, inte bara för vår flygplats, utan även för hela regionen som är i stark utveckling, säger Ann-Christin Viklund, flygstationschef på Luleå Airport.

När linjen ställdes in vintern 2021/2022 var besvikelsen stor hos många. Nu vill SAS satsa igen inför framtiden.

– Vi står inför ett nytt och mer positivt läge i år. Förra vintern blev det stora restriktioner i Storbritannien i samband med pandemin. Vi ser att researrangörer visar stort intresse för den här spännande regionen och att resenärer letar efter nya hållbara och mer naturnära upplevelser. Med hjälp av det samarbete vi har med aktörer i regionen så ser vi att vi har en väldigt positiv utveckling och därmed satsar vi på Luleå och hela regionen. Detta visar vi inte minst genom att från och med början av maj erbjuda en direktlinje mellan Luleå och Göteborg, säger Theres Briger, försäljningschef på SAS.

Linjen kommer att trafikeras av flygtypen Airbus A320neo som ger 15 procent mindre utsläpp jämfört med liknande flygplan av äldre modell. Ett direktflyg innebär flera fördelar. Förutom kortare restid ger det också möjlighet för resenärer att lägga sin tid på att nå ut i regionen.

Flyget mellan Luleå och London har plats för 180 passagerare och SAS samarbetar med turoperatörer som kommer fylla en del av platserna.

– Förra vintern blev någorlunda bra för många företag i Swedish Lapland trots pandemin, men vi behöver fler internationella gäster som kan bidra till den lokala ekonomin. Våra företag är redo att ta emot resenärer, säger Cecilia Petzäll.

Bildtext:
SAS besökte Luleå och Brändön för att träffa Luleå Airport, Swedish Lapland Visitors Board och några av de företagare som satsat väldigt mycket inför ett direktflyg. På plats på Brändön var Theres Briger, försäljningschef SAS, Susanne Wallin, vd och ägare Haparanda Stadshotell, Graeme Richardson, delägare Arctic Retreat och Arctic Inbound, Johanna Ögren, marknadsstrateg Swedish Lapland Visitors Board, Ann-Christin Viklund, flygstationschef Luleå Airport, Cecilia Petzäll, Travel Trade Manager Swedish Lapland Visitors Board, Göran Widén, ägare Brändön Lodge och Vendela Andersson, Network Manager SAS.

Om Swedish Lapland Visitors Board

Swedish Lapland Visitors Board företräder besöksnäringen i den nordligaste och arktiska delen av Sverige. Vi främjar näringens hållbara utveckling samt förvaltar och marknadsför platsvarumärket Swedish Lapland.