2021-04-14 07:29Pressmeddelanden

Sveriges Tidskrifter väljer ny styrelse och sjösätter vässad strategi

Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter och Helle Klein, ordförande Sveriges Tidskrifter samt vd och chefredaktör Dagens Arbete. (Foto Helle Klein: Göran Segeholm.)Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter och Helle Klein, ordförande Sveriges Tidskrifter samt vd och chefredaktör Dagens Arbete. (Foto Helle Klein: Göran Segeholm.)

Vid föreningen Sveriges Tidskrifters årsmöte valdes idag styrelsen för det kommande verksamhetsåret. Helle Klein, chefredaktör och vd för Dagens Arbete blev omvald som ordförande och som ny vice ordförande utsågs Ann Henriksson, vd för LRF Media. Samtidigt lanserar organisationen sin vässade strategi och får en ny kostym.

– Jag trivs med Sveriges Tidskrifters vd och det är bra och kunniga människor i styrelsen. Jag är mycket glad över att Ann Henriksson blir vår nya vice ordförande. Vår bransch står inför en spännande omvandling och vi kan lära oss mycket av varandra. Vi kommer köra hårt under 2021, säger ordföranden Helle Klein i en intervju där hon även listar tre viktiga frågor för branschen.

Samtidigt som årsmötet sjösätter Sveriges Tidskrifter sin vässade strategi som tidigare utannonserats. Organisationen bygger vidare på sina styrkor samtidigt som man fokuserar ännu mer på bland annat affärsutveckling och lobbyfrågor, något som efterfrågats av medlemmarna. Och nya medlemmar strömmar till. Bara sedan årsskiftet har 15 nya medlemmar gått med i Sveriges Tidskrifter.

Sveriges Tidskrifter har även fått en ny kostym i form av ny logotype, ny grafisk profil, ny webbplats och ett nytt pappersmagasin senare i år. Sveriges Tidskrifter behåller sitt namn men får en ny tagline i form av "Publicister i samverkan".

– Det som förenar våra medlemmar nu och framöver är att de är ansvariga publicister som sysslar med fördjupad ämnesjournalistik i olika kanaler. Det är det som skiljer tidskriftsbranschen från andra medieslag. En tidskrift kan vara ett traditionellt magasin, precis som bloggar och poddar. Nu nyanserar vi vår position och signalerar att våra medlemmar i första hand är publicister, berättar vd Kerstin Neld i en intervju på sverigestidskrifter.se där hon berättar mer om den vässade strategin.

Sveriges Tidskrifters nya styrelse

Unn Edberg, Vi Media
Personlig ersättare: Ola Carlson, Offside Press

Om Sveriges Tidskrifter – Publicister i samverkan

En bransch som omsätter sju miljarder kronor. Vi värnar pressetiken och stärker publicister.

Kerstin Neld
Kerstin Neld