2018-06-27 06:47Pressmeddelanden

Årets jurygrupper till Tidskriftspriset klara

Vinnarna av Tidkskriftspriset 2017.Vinnarna av Tidkskriftspriset 2017.

Hanna Stjärne, Johar Bendjelloul och Viveka Hansson. Det är tre av de nya namnen som ingår i Sveriges Tidskrifters meriterade jurygrupper för Tidskriftspriset 2018. Den 7 november är det återigen dags att kora vinnarna på Tidskriftsgalan. Här är hela listan med jurymedlemmar.

Tidskriftspriset, som delas ut i 14 olika kategorier, verkar för en hög kvalitet inom tidskriftsbranschen genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser. Tidskriftspriset och galan är tidskriftsbranschens största event. Genom Tidskriftspriset fortsätter vi uppmärksamma all den kreativitet och utveckling av både innehåll och affärer som sker i branschen.

– Årets jurygrupper visar verkligen vilken tyngd Tidskriftspriset har i branschen. Vi fortsätter att utveckla priset och i år har vi både en helt ny kategori i form av Årets Grepp som premierar kvalitet och förnyelse. Samtidigt har vi även utvecklat juryarbetet i sig för att få fram väl förankrade nomineringar och vinnare, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.

Tidskriftspriset brukar locka över 400 bidrag som skickas in till tävlingen. Vem som helst kan föreslå bidrag och sedan nominerar olika expertjurys ett antal kandidater inom respektive kategori.

ÅRETS JURYGRUPPER

Årets Tidskrift Fackpress Print
Jury: Martin Ahlquist, politikchef Expressen (ordf.), Anna Körnung, chefredaktör Mitt i och Marianne Brandt, tidigare AD på bland andra Amelia och M-magasin.

Årets Tidskrift Populärpress Print
Jury: Hanna Stjärne, vd SVT (ordf.), Johan Såthe, journalist, tidigare chefredaktör Resumé och Ulrika Ek, vd Nyheter24-Gruppen.

Årets Digitala Tidskrift Fackpress
Margret Atladottir (ordf), producent Nexico, Josefin Jacobsson, nyhetschef Di Digital och Robert Brännström, chefredaktör och grundare KIT.

Årets Digitala Tidskrift Populärpress
Jury: Daniel Nordström (ordf), chefredaktör VLT, Norrtelje Tidning m fl, Anna Åberg, Digital chef Dagens Nyheter och Charlotte Thür, vd IAB.

Årets Journalist
Jury: Eva Hamilton, journalist och tidigare vd SVT (ordf.), Johar Bendjelloul, journalist Dagens Nyheter och Martin Schori, utrikesredaktör Aftonbladet.

Årets AD
Jury: Malin Ekman, Frilansjournalist och mediereporter Svenska Dagbladet (ordf.), Love Jacobsson, AD Intellecta Corporate och Ebba Bonde, visuell chef Svenska Dagbladet.

Årets Omgörning
Jury: Madeleine Bäck (ordf.), vd Swedish Content Agencies, Jan Sturestig, Tjänstedesigner Arbetsförmedlingen och Lotta Ek, AD, Dagens Nyheter.

Årets Omslag
Jury: Åsa Holmström, journalist (ordf.), Josephine Wallin, creative director och delägare Le Bureau och Daniel Andersson, vd Tidsam.

Årets Utvecklare
Jury: Olle Lidbom, medieanalytiker och kommunikationschef på Norstedts Förlagsgrupp (ordf.), Anna Careborg, premiumchef Svenska Dagbladet och Leo Wallentin, datajournalist och konceptutvecklare i J++ -nätverket.

Årets Tidskriftsevent
Jury: Maria Croon (ordf.), vd, Mitt i, Niklas Birgetz, tidigare vd, Sponsrings & Eventsverige och Jessica Bjurström, vd, Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm).

Årets Mediesäljare
Jury: Karoline Olsson, Print Director Vizeum (ordf.), Anna-Karin Ström, Head of Print & OOH MEC och Lotta Billing, Digital Group Director, Mediacom.

Årets Grepp (nytt pris)
Jury: Viveka Hansson (ordf.) programredaktör, Nyheter och Samhälle TV4, Madeleine Nilsson, tf chefredaktör, Dagens Media och Fredrik Thambert, tidigare webbchef på Resumé (inom kort på Klarna).

Årets Skoltidskrift
Jury: Irena Pozar, chefredaktör Veckorevyn.com (ordf.), Jennie Sandberg, chefredaktör Baaam och Olov Carlsson, chefredaktör Dagens Samhälle.

Sveriges Tidskrifters Stora Pris
Jury: Sofia Wadensjö Karén, vd UR (ordf.), Jonas Nordling, ordförande Journalistförbundet och Camilla Björkman, affärsutvecklingschef Breakit.

TIDSKRIFTSPRISET
Tidskriftspriset premierar personer och tidskrifter som fört den svenska tidskriftsbranschen framåt. Priset belönar redaktionell och marknadsmässig kvalitet och nyskapande insatser. Här hittar du mer information om Tidskriftspriset.

Bakom Tidskriftspriset står branschorganisationen Sveriges Tidskrifter.

Sveriges Tidskrifter är landets största branschorganisation i medievärlden. Vi består av Sveriges bästa tryckta och digitala tidskrifter och arbetar för att synliggöra branschens utveckling, värna pressetiken och stärka samarbetet mellan publicister. Gemensamt för våra medlemstitlar är att de är publicister med utgivningsbevis som verkar inom ett fördjupande ämnesområde. Mer information hittar du på sverigestidskrifter.se.

Om Sveriges Tidskrifter – Publicister i samverkan

Med våra ca 340 medlemmar är vi landets största branschorganisation inom medieområdet. Sveriges Tidskrifter är medlem i Utgivarna, intresseorganisationen för publicistiska medieföretag i Sverige.

Kerstin Neld
Kerstin Neld