2018-07-12 16:49Pressmeddelanden

Äntligen kan EU:s länder sänka digitalmomsen

EU-parlamentetEU-parlamentet

Vid dagens ekofinrådsmöte i Bryssel nåddes äntligen en överenskommelse som gör det möjligt att sänka momsen för digitala tidskrifter.

Förslaget har behandlats i ekofin (EU-ländernas finansministrar) tre gånger tidigare, i maj 2017, i juni och i juli 2018. Vid alla tre tillfällen har Tjeckien, som enda land, röstat nej.  Men vid dagens möte fattades alltså ett enhälligt beslut, något som krävdes för att förslaget skulle antas. Beslutet gör det möjligt för alla EU-länder att tillämpa samma lägre momssats för digitala tidskrifter, tidningar och böcker som man i idag har på papperspublikationer.

– Äntligen! säger Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter, Vi har jobbat hårt för detta ända sedan 2010.  En teknikneutral och låg moms för tidskrifter är avgörande för våra medlemmars framtid.  Inför höstens val hade vi kontakt med alla politiska partier gällande våra nyckelfrågor, och vi vet att det finns en bred politisk majoritet för införandet av teknikneutral moms. Nu ser vi fram emot en snabb sänkning av digitalmomsen i Sverige!

– EU skickade idag ett starkt budskap genom att ta bort ett stort hinder för den fortsatta utvecklingen av den digitala mediemarknaden i Europa, säger Xavier Bouckaert, ordförande i European Magazine Media Association

– Det här kommer skapa nya affärsmöjligheter och uppmuntra publicisternas ambitioner att förse läsare med journalistiskt innehåll och samtidigt kunna investera i digital teknik, fortsätter han.

Här kan du läsa mer om hur Sveriges Tidskrifters lobbyarbete för att sänka digitalmomsen sett ut genom åren.

Om Sveriges Tidskrifter – Publicister i samverkan

Med våra ca 340 medlemmar är vi landets största branschorganisation inom medieområdet. Sveriges Tidskrifter är medlem i Utgivarna, intresseorganisationen för publicistiska medieföretag i Sverige.

Kerstin Neld
Kerstin Neld