2019-02-27 12:08Pressmeddelande

Intelligenta Hem ska göra smart hemstyrning tillgängligt för alla

Från vänster: Jimmy Fronér, Emil Trägårdh, Anders Green.Från vänster: Jimmy Fronér, Emil Trägårdh, Anders Green.

Det är ingen brist på produkter som kan göra hemmet eller lägenheten smartare och det finns ett stort intresse från konsumenterna att dra nytta av teknikens fördelar. Däremot är tröskeln för att förstå, installera och bekosta smart hemstyrning hög. Detta vill Jönköpingsföretaget Intelligenta Hem ändra på och har nu antagits till Science Parks inkubatorprogram som ett av länets mest innovativa företag.

– Ett intelligent hem är mer än att flytta lysknappen från väggen till telefonen. Ett intelligent hem vet vad du vill, när du vill det och kan agera självständigt baserat på maskininlärning för att underlätta ägarens vardag. Ett intelligent hem motverkar även stress samtidigt som det hjälper ägaren att värna om miljön, berättar grundaren Emil Trägårdh.

Det var för tre år sedan som serieentreprenören Emil Trägårdh började skissa på systemet med visionen att skapa en standardlösning för intelligens i hemmet. Lösningen skulle vara enkel att använda och den skulle vara något som alla skulle ha råd med. För Emil var det viktigt att systemet skulle vara öppet, att det skulle kunna integreras mot flera andra system och installeras i befintlig elinstallation, utan behov av ny elkabeldragning. Med tiden handplockade Emil ett team med kompletterande kompetenser som nu tillsammans driver Intelligenta Hem Sverige AB. Nu börjar det närma sig lansering.

– Intelligenta Hem är för alla. Enkelhet, komfort och miljö är våra ledord som vi har med oss för att tillgängliggöra smarta-hem-teknik för alla, och inte bara för den teknikintresserade eller för höginkomsttagare. En grundläggande förutsättning för oss är att alla ska ha råd och möjlighet till ett intelligentare hem och det får man först när systemet är rimligt prissatt och busenkelt att använda. Det är vårt fokus just nu inför produktlanseringen som är planerad under 2019, fortsätter Emil.

Nu antas Intelligenta Hem till Science Parks inkubatorprogram, som är spetssatsningen mot länets hetaste tillväxtbolag, där endast 8–10 bolag antas årligen.

– Vi är glada och stolta över att ha blivit utvalda. Det är en kvalitetsstämpel som visar att vi är på väg i rätt riktning. Vi har arbetat hårt och kundorienterat för att komma dit vi är i dag och vi kommer fortsätta arbeta hårt för att bli en ledande förebild inom smarta-hem-systemen, säger Anders Green, CTO Intelligenta Hem.

– Redan efter första mötet med Intelligenta Hem förstod vi att de utvecklat en riktigt häftig produkt som är unik i sitt slag och som dessutom ligger helt rätt i tiden. Deras produkt och affärsmodell uppfyller alla våra kriterier för inkubatorsbolag. Exempelvis att den är innovativ, har stor tillväxtpotential samt internationell skalbarhet. Vi ser fram emot att jobba med Intelligenta Hem och att bidra till den samhällsnytta som produkten naturligt för med sig, avslutar Martin Harbäck, affärsutvecklare och ansvarig för inkubatorn på Science Park.

För ytterligare information, kontakta:

Emil Trägårdh, grundare av Intelligenta Hem
emil@intelligentahem.com

Martin Harbäck, affärsutvecklare och ansvarig för inkubatorn på Science Park
martin.harback@scienepark.se

Om Science Park

Science Park finns med affärsutvecklare och kreativa kontors- och mötesmiljöer på tretton orter i Jönköpings län. Genom att bidra till start och utveckling av fler framgångsrika företag är vi med och skapar Sveriges hetaste företagarregion 2025.

Martin Harbäck
Affärsutvecklare, ansvarig inkubatorn