2022-12-05 14:40Pressmeddelande

Nyföretagandet - fortsatt minus

Nyföretagandet var också i november negativt, visar Nyföretagarbarometern som sammanställs av NyföretagarCentrum Sverige med statistik från Bolagsverket.

Det oerhört kraftiga ras av nyregistrerade företag som uppkom i september och oktober bromsades dock upp något. Fortsatt minskat nyföretagande jämfört med föregående år - nu -6,9%  ger inte Sverige det entreprenörstillskott som vi behöver, säger Harry Goldman, VD NyföretagarCentrum Sverige.

Då konkurserna skjuter i höjden, samtidigt som nyföretagandet minskar borde supportsystemet för nyföretagandet verkligen prioriteras av den nya regeringen avslutar,  Harry Goldman.

Läs mer på: https://www.nyforetagarcentrum.com/nyforetagarbarometern/

Om NyföretagarCentrum Sverige

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 225 kommuner. Under 2021 har 15 000 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning, 8 000 företag har startats. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.

Harry Goldman
Harry Goldman