2024-04-19 12:26Pressrelease

Finalister till Årets Stadskärna 2024 klara!

Årets Stadskärna 2024Årets Stadskärna 2024

För 28:e året utses Årets Stadskärna. Utmärkelsen går till den stad som gjort störst förflyttning i sin utveckling av centrum genom samarbete mellan både privata och offentliga aktörer. Med förflyttning menas att det finns ett flertal mätbara resultat. Årets finalister är Hudiksvall och Södertälje. Båda städerna arbetar strategiskt och långsiktigt för att skapa en levande stadskärna där människor trivs, känner sig trygga och välkomna. Juryn står inför ett tufft beslut. Den 21 maj avslöjas vinnaren i samband Svenska Stadskärnors Årskonferens i värdstaden Malmö, som är förra årets vinnare.

För att bli nominerad till Årets Stadskärna krävs ett giltigt kvalitetscertifikat på samverkan, QM – Quality Mark och resultat baserat på strategier och handlingsplaner med tydliga mål, budget, genomförande i samverkan mellan det offentliga och det privata. Utmärkelsen Årets Stadskärna är en viktig drivkraft för städerna.

Stora framsteg, stort engagemang och tydlig struktur i arbetet kännetecknar finalisterna. I Hudiksvall har man målsättningen att skapa en stadskärna som invånarna kan känna sig stolta över. Södertälje arbetar för att vara den självklara mötesplatsen för alla och erbjuda mångfald och puls hela dygnet. Båda har målbilden att bli Årets Stadskärna 2024

Städerna arbetar målmedvetet och metodiskt för att tillsammans skapa en trivsam och levande stadskärna. Gemensamt för finalisterna är att det finns ett brett engagemang och samsyn bland intressenterna, säger Annika Boman, juryns ordförande och vice ordförande i Svenska Stadskärnors styrelse. Deras arbete visar på stora framsteg, målmedvetenhet och tydliga resultat.

Juryn har besökt städerna och granskat städernas ansökningshandlingar och juryöverläggningarna pågår. På kvällen den 21 maj vet vi vilken stad som bäst uppfyller kriterierna för Årets Stadskärna 2024 på Svenska Stadskärnors årskonferens i Malmö.

Hudiksvall City, Bild: Visit Glada Hudik

Södertälje, Bild: Södertälje city

FÖR MER INFORMATION:

Annika Boman, juryns ordförande, Svenska Stadskärnor, 0708 753 881, annika.boman@vastervik.com

Björn Bergman, vd, Svenska Stadskärnor 0702 238 624, bjorn.bergman@svenskastadskarnor.se

KONTAKTPERSONER NOMINERADE STÄDER

HUDIKSVALL:  Stefan Barenfeld, 0722 469 256, stefan.barenfeld@hudiksvall.se

SÖDERTÄLJE:  Aljoša Lagumdžija, VD, Södertälje City, 0707 763 162,  aljosa@sodertaljecity.se

About Svenska Stadskärnor AB

Svenska Stadskärnor är en branschöverskridande icke-vinstdrivande medlemsorganisation med syfte att skapa levande orter och livfulla städer genom samverkan mellan offentliga och privata aktörer. Vi samverkar med cirka 180 kommuner och företag, samverkansorganisationer, konsultföretag, arkitektkontor samt nätverken Sveriges centrum- och platsutvecklare, ATCM i England och IDA i USA.

Björn Bergman
Björn Bergman