2023-03-17 11:54Pressrelease

Rutinerad duo ska förverkliga Vindeln Innovation Center

Jan Hörnberg kommer komplettera projektledaren Caroline Nyström i utvecklandet av Vindeln Innovation Center.Jan Hörnberg kommer komplettera projektledaren Caroline Nyström i utvecklandet av Vindeln Innovation Center.

Strax före årsskiftet tillträdde Caroline Nyström som projektledare för Vindeln Innovation Center (VIC). Nu kompletteras och förstärks arbetet med Jan Hörnberg som ska utveckla framtidens kompetenscentrum.

- Jag är ödmjuk över uppdraget att få vara delaktig i att förverkliga VIC. Det är en funktion som jag saknat under min tid som företagare och det känns otroligt spännande och utmanande, säger han.

Strax innan sommaren 2022 presenterade Vindelns kommun tillsammans med näringslivet planerna på att börja processen med att uppföra Vindeln Innovation Center (VIC). Vindelns kommun har sedan dess startat den långsiktiga processen att etablera ett nytt center för teknik, innovation och regionalt kompetensutvecklingscenter på industriområdet Vindeln Innovation Park. Målsättningen är att byggstart ska ske 2024.

Jan Hörnberg har en stark förankring i bygden och har bland annat en drygt 30-årig bakgrund som före detta vd för Protab i Slipstenssjön, Vindeln och Nordmaling. Mellan 2006-2012 var han dessutom ordförande för Företagarna i Vindeln och satt även som ledamot i samma organisation fram till 2016. Sedan 2018 arbetar han som konsult för att utveckla förtag inom industrisektorn.

Tillsammans med Caroline Nyström, båda med tydlig Vindeln-bakgrund, ska de utveckla och driva processen med VIC vidare. Kommunens ledningsgrupp, Vindelnbostäder AB och de största aktörerna inom teknikindustrierna samt Region Västerbotten har bildat en styrgrupp och inlett dialog inför ett utvecklande och byggande av ett VIC.

- Att få vara en del av den tillväxtresa som Vindelns kommun och näringslivet  genomför tillsammans och att jobba ihop med Caroline och resten av styrgruppen känns inspirerande, säger Hörnberg.

Med sin erfarenhet av de utmaningar och möjligheter som är kopplade till behovet av kompetensförsörjning är han väl insatt med att näringslivets tillväxt och behov av arbetskraft och ökad inflyttning ska gå hand i hand för att utveckla bygden. Som ett led i detta arbete genomförde Jan Hörnberg en kompetensbehovsinventering bland de tio största tillverkande företagen i Vindelns kommun.

Prognosen och behovet hos dessa 10 företag i Vindelns kommun visade att det kommer behövas inte mindre än 132 (!) nya jobb till och med 2023 där kategorierna; CNC, svets och montör gör störst yrkesanspråk bland dessa arbetstillfällen.
- När behoven räknades ihop och analysen var klar blev nästan alla överraskade över att behoven var så stora, att tillväxten sammanlagt var så hög. Vi konstaterar att vi behöver bli många fler i kommunen och därför ser jag fram emot vad VIC kan betyda för att möta behovet av ökad kompetensförsörjning i framtiden, säger Jan Hörnberg.

Kontaktpersoner, Vindeln Innovation Center
Caroline Nyström
caroline.nystrom@vindeln.se

Jan Hörnberg
jan.hornberg@vindeln.se

About Vindelns kommun

Här är livskvalitet en självklarhet och inte ett abstrakt begrepp. Vi alla håller ihop bygden. Här finns plats för eldsjälarna oavsett om de brinner för naturen, byn, idrotten, kulturen eller för sitt företag. I vår bygd finns arbetstillfällen inom kommun, stat och näringsliv. Här finns också goda möjligheter för de som vill starta och driva företag – och de är många. I Vindeln är det enkelt att bygga och bo och livet går ihop. Det är nära till arbetsplatsen både inom och utom kommunen, oavsett om vi reser iväg för dagen eller arbetar digitalt. När vi kommer hem efter arbetsdagens slut väntar ett rikt fritids- och kulturutbud.

Niklas Westman
Niklas Westman