2022-11-29 12:48Pressmeddelande

Projektledare anställs för att utveckla Vindeln Innovation Center

I somras presenterade Vindelns kommun sina planer för byggande av ett nytt innovationshus. Nu tas nästa steg i processen när Caroline Nyström anställs som projektledare.I somras presenterade Vindelns kommun sina planer för byggande av ett nytt innovationshus. Nu tas nästa steg i processen när Caroline Nyström anställs som projektledare.

Strax innan sommaren presenterades Vindelns kommun tillsammans med näringslivet planerna på att börja processen med att uppföra Vindeln Innovation Center (VIC).
Nu tas nästa steg i projektet då Caroline Nyström anställs som ny projektledare.

- Jag är glad  att hon kommer leda projektet Vindeln Innovation Center (VIC). Caroline är, med sina erfarenheter och sin kompetens, rätt person för att föra oss framåt i den viktiga satsning som VIC innebär. Det lokala näringslivets framtid är bland annat beroende av kompetensförsörjning, lämpliga lokaler och fler bostäder. Genom det här projektet kan kommun och näringsliv samarbeta för att bidra till detta, säger Therese Berg, kommundirektör.

Caroline Nyström blir projektledare för processen kring utvecklingen av Vindeln Innovation Center (VIC).

- Jag är mycket glad över förtroendet att tillsammans med berörda aktörer leda processen mot ett förverkligande av Vindeln Innovation Center. Ett viktigt led i den gemensamma satsningen för fortsatt tillväxt och det stora behovet av kompetensförsörjning för näringslivet, säger Caroline Nyström.

Den starka tillväxten hos näringslivet skapar stora möjligheter som Vindelns kommun vill ta tillvara. I somras presenterade Vindelns kommun sin projektidé med en unik satsning för att bygga Vindeln Innovation Center (VIC) i dialog med bland andra Rototilt, Indexator, Vimek och Cranab. Det är en satsning som kommer göra avtryck för lång tid framöver.
Planen är att skapa ett unikt center som ska innehålla innovativa och hållbara industrilokaler, utbildningscenter samt kontorsytor för olika verksamheter.

- Nästa steg är att ta fram en handlingsplan med aktiviteter för den fortsatta processen, kartlägga ett så kallat nuläge och sätta mål på vägen för ett genomförande av byggnad, verksamhetsinnehåll samt finansieringslösningar, säger Nyström.

Inriktningen på utbildningarna kommer att vara mot bland annat metall, trä och ny teknik. Innovationscentret kommer att vara på cirka 7 000 kvadratmeter och den preliminära kostnadsberäkningen uppgår till cirka 180 miljoner kronor varav en betydande del kommer att sökas från externa finansiärer.

Om Vindelns kommun

Här är livskvalitet en självklarhet och inte ett abstrakt begrepp. Vi alla håller ihop bygden. Här finns plats för eldsjälarna oavsett om de brinner för naturen, byn, idrotten, kulturen eller för sitt företag. I vår bygd finns arbetstillfällen inom kommun, stat och näringsliv. Här finns också goda möjligheter för de som vill starta och driva företag – och de är många. I Vindeln är det enkelt att bygga och bo och livet går ihop. Det är nära till arbetsplatsen både inom och utom kommunen, oavsett om vi reser iväg för dagen eller arbetar digitalt. När vi kommer hem efter arbetsdagens slut väntar ett rikt fritids- och kulturutbud.