2022-06-30 08:30Pressmeddelande

Vindelns kommun vill bygga unikt innovationscenter

Vindelns kommun och näringslivet slår nu armkrok för att starta en process för ett nytt innovationscenter i Vindeln. Vindelns kommun och näringslivet slår nu armkrok för att starta en process för ett nytt innovationscenter i Vindeln.

Vindelns kommun har startat processen att etablera nytt center för teknik- och innovation på Vindelns Innovation park. Detta i nära dialog med lokala näringslivet.

Den starka tillväxten hos näringslivet skapar stora möjligheter som Vindelns kommun vill ta tillvara. Nu inleder Vindelns kommun en unik satsning för att bygga Vindeln Innovation Center (VIC) i dialog med bland andra Rototilt, Indexator, Vimek och Cranab.

Planen är att tillskapa ett unikt center som ska innehålla industrilokaler, utbildningscenter, kontor, omklädningsrum samt innovativa och hållbara lösningar för till exempel kommunens måltidsverksamhet. Inriktningen på utbildningarna kommer att vara mot bland annat metall, trä och ny teknik.

Innovationscentret kommer att vara på cirka 7 000 kvadratmeter och den preliminära kostnadsberäkningen uppgår till cirka 180 miljoner kronor varav en betydande del kommer att sökas från externa finansiärer.

Med den här satsningen tar vi gemensamma krafttag i frågan om kompetensförsörjning, tillväxt och utveckling för Vindelns kommun. Jag anser att vi inte har råd att avstå från att göra den här satsningen och att den här investeringen kommer att betala sig själv med tiden. säger kommunalrådet Mathias Haglund (s).

En av Vindelns största arbetsgivare som just nu flaggar för behov av både mer arbetskraft och lokaler är teknikföretaget Rototilt.

Rototilt växer och vi behöver förbereda utökad kapacitet. Hur och var den expansionen kan äga rum handlar om vilka möjligheter som ges. Eftersom ambitionen är att fortsätta växa i Vindeln är vi förstås positiva till satsningen – som privatägt bolag är det viktigt att våra investeringar hamnar i själva verksamheten, säger Anders Jonsson, VD, Rototilt Group AB.

Mathias Haglund
Kommunalråd (s), Vindelns kommun
Mobil: 070-231 05 71

Anders Jonsson
VD, Rototilt
Mobil: 070-590 09 49

Therese Berg
Kommundirektör, Vindelns kommun
Mobil: 072-220 47 26

Anders Strömgren
VD, Cranab AB
Mobil: 070-666 65 26

På bilden syns från vänster; Anders Jonsson, VD, Rototilt, Therese Berg, kommundirektör, Vindelns kommun, Tord Johansson, produktionschef, Rototilt, Samuel Gottnersson, VD, Indexator, Mathias Haglund, kommunalråd, Vindelns kommun, Lars Rudolfsson, produktionschef, Cranab. Saknas på bild: Johannes Nilsson, VD, Vimek.

Om Vindelns kommun

Här är livskvalitet en självklarhet och inte ett abstrakt begrepp. Vi alla håller ihop bygden. Här finns plats för eldsjälarna oavsett om de brinner för naturen, byn, idrotten, kulturen eller för sitt företag. I vår bygd finns arbetstillfällen inom kommun, stat och näringsliv. Här finns också goda möjligheter för de som vill starta och driva företag – och de är många. I Vindeln är det enkelt att bygga och bo och livet går ihop. Det är nära till arbetsplatsen både inom och utom kommunen, oavsett om vi reser iväg för dagen eller arbetar digitalt. När vi kommer hem efter arbetsdagens slut väntar ett rikt fritids- och kulturutbud.

Relaterad media