2023-11-22 06:45Pressmeddelande

Masonite Beams och VNB samarbetar i spännande träprojekt i Umeå

Verkstadshall och restaurang på Ersboda i Umeå håller på växa framNy restaurang och verkstadshall byggs på Ersboda i Umeå

På Ersboda i Umeå håller ett nytt handelsområde på att växa fram. Lyftkranar, fältfabriker, snickare och lastbilar trafikerar området. Greenzone är ett av projekten som genomförs här på platsen och nu byggs både en restaurang och verkstadshall.

GreenZone är en grön zon för bilägare som expanderas med 12 000 m2 och sju nya verksamheter. Projektet grundades år 2000 av familjen Carstedt genom Ecosystem i Scaninavien på Ersboda Handelsområde och målet är att fortsätta utveckla hållbara kommersiella fastigheter helt byggda i trä och ett tydligt genomgående miljöfokus inom flera områden. Mikael Dahl som är platschef för två av projekteten som byggs.

- Vi håller för fullt på att bygga GreenZone-projektet där vi ansvarar för att uppföra två olika byggnadsprojekt. Restaurangen Chopchop med unika och annorlunda detaljer och en hög verkstadshall för Ryds bilglas och Besikta Bilprovning, berättar Mikael Dahl på VNB byggproduktion.

Byggnaderna byggs i trä

Högsta väggpartierna för verkstaden är upp mot åtta meter. Här föll valet på Masonite Beams väggreglar 350 mm i väggblocken och limträ. Lättelement som producerar takkassetter med lättbalk levererar även till detta projekt.

-Vi har samarbetat med Masonite Beams för flera olika typer av projekt. Både villor, passivhus och skolor. Vi är nöjda med leveransen då reglarna kommit färdigkapade och levererade precis enligt ritning. Snabbmatskedjan är snart färdig och det arbetas för fullt invändigt.  För verkstaden håller vi för fullt på att spika väggblocken med lättbalk väderskyddat i vår fältfabrik, berättar Mikael Dahl på VNB byggproduktion.

Planen är att stommen för verkstaden ska stå klar och tät innan årsskiftet. VNB har genomfört en väl genomarbetad planering för att säkerställa att projektet blir avslutat i rätt tid. Nu följer vi projektet med spänning och ser fram emot att se det färdiga resultatet.

Information om projektet:
Arkitekt: Johan Fjellström på Arkinova
Byggentreprenör: VNB
Stommaterial: Limträ och lättbalk
Konstruktör Masonite Beams: Linnea Olsson

Om Masonite Beams

Masonite Beams AB tillverkar stommar i lättbalk för villor, påbyggnader, skolor, kontor och höga trähus upp till 8 våningar. Våra träbaserade lättbalkar har tydliga miljö- och energifördelar och är både starka, lätta och raka.

Felicia Kyrk
Projektledare & Marknadskoordinator