2022-11-28 09:24Pressmeddelande

Martinsons rekryterar nya medarbetare på flera fronter

Rekryterande chefer tillsammans med några av dem nyanställda på Martinsons.Främre raden Marcus Bolander, Malin Widerlund, Elin Skoglund, Julia Dahlberg, Johanna Burman. Mellarsta raden Markus Nyström, Emmy Schönfeldt, Birger Ambertsson, Petter Ljungqvist. Bakre raden Johan Königsson, Joakim Gustafsson (vd), Marcus Öberg.

Martinsons erbjudande fortsätter att vara attraktivt och därför stärker man upp den egna projekteringsgruppen, projektledarsidan, montage och marknad, med totalt tolv personer.
– Vi har hittat kompetenta medarbetare som gör vår grupp starkare, säger Johan Königsson, konstruktionschef.
– Det känns både roligt och spännande att vi fortsätter att utvecklas. Vi bygger hela tiden på oss med expertis inom träbyggande som är värdeskapande för kunderna, säger Marcus Öberg, affärschef.

Martinsons Byggsystem har rekryterat sex nya medarbetare till Skellefteå och Umeå-kontoren. Malin Widerlund, Emmy Schönfeldt, Elin Skoglund, Julia Dahlberg samt Petter Ljungkvist och Birger Ambertsson.
Den här rekryteringsprocessen var ett steg mot den vision vi har att utföra mer projektering internt och därför fanns anledning att stärka upp gruppen med fler individer med utökad kompetens. Vi tycker att vi får positiva följdeffekter av att driva projekten med interna processer fullt ut. På så sätt ligger det oss närmare om vi vill tillvarata lösningar och analysera tidigare projekt för att göra flödet ännu starkare, säger Königsson.

Behovet av projektering kommer vara större än vad Martinsons kan fylla upp med sina interna resurser. Därför kommer man att fortsätta jobba med utvalda konsulter i framtiden för att täcka upp det totala behovet i projekt.

Königsson är särskilt nöjd med hur det nya konstruktionsteamet ser ut med sin höga kvalitetsstämpel.
– Det känns jätteroligt att vi hade så pass många sökanden till de annonserande tjänsterna. Det var efter en tuff rekryteringsprocess som vi kunde landa i de här starka personerna och det känns helt rätt. Nu får vi in ett gäng individer som bidrar på nya sätt och befinner sig i olika steg i karriären, jag gillar verkligen mixen av människor och kompetenser, säger Königsson.
Martinsons konstruktionsavdelning uppgår nu till 17 medarbetare.

På projektledarsidan har Johanna Burman kommit in efter semestern.
– Hon har gedigen erfarenhet kopplat till de produkter vi erbjuder, både inom berednings- och produktionsteknik vilket gör henne till ett starkt tillskott i vårt team. Vi är många med olika bakgrunder inom bygg, produktions- och projekteringsprocesser som gör att vi i gruppen har ett högt utbyte och värdefull samverkansbredd rent kompetensmässigt, säger Marcus Öberg.
Faktum är att Martinsons är i fasen att ytterligare rekrytera en projektledare med placeringsort i antingen Stockholm, Umeå, Skellefteå eller Bygdsiljum.
– Vi upplever en ökad efterfrågan på vårt erbjudande med stomsystem i trä. Dels har vi våra återkommande kunder, men också allt fler nya kunder som ger oss förtroende att vägleda dem genom projekten. Vi konstaterar också att andelen uppdrag där vi involveras tidigt i samverkan och i partnerprojekt, för att hitta kostnadseffektiva lösningar, har ökat och det tar vi som ett kvitto på att vår expertis är efterfrågad, vilket känns extra roligt, säger Marcus.
Sammantaget är hans projektledningsgrupp nu uppe i 11 medarbetare, bestående av både projektchefer, projektledare och projektingenjörer.

En annan central del i Martinsons erbjudande är montaget där man besitter långvarig kompetens av att bygga upp stomsystem i KL-trä och limträ. Tack vare hög efterfrågan har man anställt ytterligare fyra montörer under 2022: Lars Olofsson, Jakob Sörell, Thorleif Sörell och Isak Olsson.
– Det känns riktigt bra, alla har gedigna kunskaper i ryggsäcken som bidragit stort under året. Vi utesluter heller inte ytterligare förstärkningar eftersom vi ser en fortsatt ökad efterfrågan på våra montageerbjudanden, säger Marcus som även ansvarar för entreprenadavdelningen.

På marknadsavdelningen fyller man också på med kompetens genom att utöka med en tjänst. Det blir Emma Dahlgren som börjar som försäljningsassist den 1 februari – hon kommer att jobba med inkommande ärenden och understödja organisationen i den viktiga initiala fasen.
– Det är som ett led i den ökade efterfrågan som vi ser inom träbyggandet. Vår uppfattning är att trästommar vinner marknadsandelar från andra material inom vissa segment och det känns riktigt roligt att fler upptäcker fördelarna, säger Marcus Bolander, Brand Manager på marknadsavdelningen.

Om Martinsons

Martinsons levererar byggsystem i limträ och KL-trä för alltifrån sporthallar, affärslokaler och lantbrukshallar till höga flerbostadshus och kontorsbyggnader. Verksamheten inkluderar såväl utveckling och konstruktion, som försäljning, projektstyrning och montage. Martinsons är en del av Holmen och kontoren finns i Umeå, Bygdsiljum och Skellefteå, med ca 50 anställda och en omsättning på närmare 400 miljoner kronor. www.martinsons.se