2023-04-25 12:44Pressmeddelande

Lidköpings kommun kan bli årets superkommun även 2023

Lidköping - Nominerad till årets superkommun 2023

Efter förra årets vinst i kategorin småstads- och landsbygdskommun har Lidköping återigen chansen att ta hem titeln ”Årets superkommun”.

Ja, vilka kommuner har bäst utveckling historiskt och står bäst rustade inför framtiden? Det är frågan tidskriften Dagens Samhälle ställde sig när de började med undersökningen inför arbetet med årets superkommuner. Ingen jury blandas in, endast statistiken tillåts tala. Över 40 000 mätpunkter fördelade på 142 variabler i 18 olika kategorier ligger till grund för kommunrankning där Lidköping efter titeln 2022 nu alltså är nominerad för andra året i rad.

Det är ju fantastiskt roligt att vår vackra stad blir välförtjänt uppmärksammad. Det är också ett tydligt kvitto på att vi har en bra framdrift när det gäller nyetableringar, tillväxt och en levande företagskultur, säger Ulrika Gartman Blom, Kommunstyrelsens ordförande i Lidköping kommun.

Måtten som rankningen bygger på handlar bland annat om hur många nya invånare som lockats till platsen, hur många företag som finns där och utbildningsnivå. Fler mått syftar också till att utröna hur kommunen sköter det som är en kommuns kärnuppdrag, som skola, barnomsorg och äldreomsorg.

Vi tar ödmjukt emot den här motiveringen och ser fram emot juni då vinnaren ska utses. Hela kommunsektorn befinner sig i en otroligt utmanande situation, liksom i stort sett hela världen. Det ställer stora krav på oss att leverera välfärdstjänster, men vi i Lidköping står väl rustade och har också stora möjligheter framöver. Nu håller vi tummarna! säger Ulrika Strandroth Frid, kommundirektör, Lidköping kommun.

Vinnaren kommer utses vid Almedalsveckan i Visby den 29 juni.

Om Lidköpings kommun

Vår vision: Lidköping, en välkomnande och hållbar kommun. Vi lever ungefär som vi alltid har gjort, nära vattnet, jorden och varandra. En välkomnande och hållbar kommun. Vad innebär det egentligen? För oss i Lidköping är steget från vision till verklighet inte långt. Vi lever ungefär som vi alltid har gjort, nära vattnet, jorden och varandra. Det nya är nog mest att vi satt ord på hur och vad vi vill vara. Det är inte oviktigt i en tid av snabba samhällsförändringar, globalisering och miljöhot. Lidköping är helt enkelt en kommun där du alltid ska känna dig välkommen oavsett om du turistar, vill driva näringsverksamhet eller slå dig ner här för resten av livet. Det är ett synsätt som inte bara präglar kommunens verksamheter, utan också delas av oss som bor här. I Lidköping tycker vi om att träffas, diskutera och utbyta tankar. Hur ska man annars förklara att en stad av vår storlek har över 30 kaféer? Så var det det här med hållbarhet. Snart sagt varje kommun och företag säger sig verka för en långsiktigt hållbar utveckling. Det är fantastiskt att så många drar åt samma håll. Men det är också helt nödvändigt för att kommande generationer ska kunna få ett lika gott liv som vi har idag.