2014-03-10 09:11Pressmeddelande

Kulturval 14, Måndagen den 10 mars: Bildning som maktmedel - är kultur det nya kapitalet?

Dagens gäst: Gustav Fridolin, språkrör Miljöpartiet.

Är yrkesverksamma kulturskapare egentligen tongivande makthavare?

Statistiken visar att yrkesverksamma kulturskapare har en högre utbildning än den genomsnittlige medborgaren. Hur använder man sig av ett kulturellt kapital – d v s kunskap och erfarenheter - när kapitalet bara fungerar som värde om det tillskrivs ett värde - av andra? Kan man vara mäktig - fast ingen annan tycker det?

Gå in på vår blogg ”Kultursamhället”, läs och diskutera våra kommentarer till debattserien! Och om du inte redan gjort det – läs också vårt ”Manifest 2014” där kultursamhället spelar en viktig roll för att förbättra professionella kulturskapares villkor!

I måndagens debatt deltar Calle Nathanson, vd på Folkets Hus och Parker, Majsa Allelin, doktorand i socialt arbete vid Göteborg universitet, Roland Poirier Martinsson, debattör och fil dr i teoretisk filosofi, Dilsa Demirbag-Sten, författare och journalist, under ledning av moderatorerna America Vera-Zavala och Lars Anders Johansson.

Övriga datum i seminarieserien är:

17 mars   Vem har råd med bra TV - om framtidens medielandskap

24 mars   Ska vi kvotera Hamlet – om     representation och innehåll på våra scener

31 mars   Vem äger konsten – om digitalisering,     tillgänglighet, upphovsrätt

7 april   Konst för lyckoindexets skull – måste kultur göra världen bättre?

14 april   Facket, folket eller furstarna – för vem har vi kulturpolitik?

Plats:   Kulturhuset, Studion

Tid:   Måndag 10 mars kl 18.00 - 19.30

Fri entré.

För mer information:

www.klys.se

www.kulturhusetstadsteatern.se

www.kultursamhallet.blogspot.com

Om KLYS - Sveriges Kulturskapare

KLYS - en samlad röst för Sveriges kulturskapare. KLYS är konstnärsorganisationernas samarbetsorgan när det gäller frågor av gemensamt intresse. Genom sina 14 medlemsorganisationer företräder KLYS ca 30 000 konstnärligt yrkesverksamma i Sverige inom områdena ord, ton, bild, scen och media, såsom författare, journalister, bildkonstnärer, musikskapare, regissörer, musiker, dansare och skådespelare. Viktiga arbetsområden för KLYS är bl a upphovsrätt, kulturpolitik, yttrandefrihets- och mediefrågor samt arbetsmarknadsfrågor. www.klys.se

Ulrica Källén
Verksamhetsledare