2024-05-02 05:25Pressemeddelelse

Fristads udvider sortimentet af miljøvaredeklareret high-vis arbejdstøj

Den svenske arbejdstøjsproducent Fristads fortsætter med at udbygge sortimentet af high-vis arbejdstøj med miljøvaredeklarationer. Det betyder, at professionelle med behov for ekstra synlighed under arbejdet kan klæde sig fra top til tå i tøj med mindre miljøpåvirkning.

"Vi er meget glade for at kunne tilbyde en fuldendt løsning bestående af miljøvaredeklareret højsikkerhedsbeklædning til brugere, der arbejder inden for vej-, bygge- og anlægsbranchen samt transport- og logistikbranchen. Senere på året vil vi udvide sortimentet yderligere med vintertøj," siger Lena Bay Højland, produktdirektør hos Fristads.

Sidste år lancerede arbejdstøjsproducenten Fristads et nyt sæt stilkoncept, herunder to kollektioner med høj synlighed - Stiby og Trofta. Mange af beklædningsgenstandene med høj synlighed vil have en miljøvaredeklaration og en lavere miljøpåvirkning end konventionelt produceret beklædning - uden at gå på kompromis med sikkerhed eller kvalitet.

Førende inden for bæredygtighed

Fristads har et langsigtet mål om at være førende inden for arbejdstøjsbranchen, når det gælder bæredygtighed. Virksomheden var banebrydende med lanceringen af verdens første miljødeklarerede tøjkollektion i 2019. En miljøvaredeklaration viser tøjets samlede indvirkning på miljøet fra konstruktion og materialevalg til affald i produktionen og påvirkning fra transportaftryk.

"Jeg er stolt over, at vi fortsætter med at udvide vores tilbud af mere bæredygtigt arbejdstøj til professionelle brugere, og at vi kan hjælpe vores kunder med at træffe mere bevidste valg ved at bruge et så gennemsigtigt værktøj som miljøvaredeklarationen. Godt arbejdstøj skal beskytte mennesker men ikke på unødvendig bekostning af miljøet," siger Lena Bay Højland, produktdirektør hos Fristads.

Flere bæredygtige materialer og arbejdstøj til alle

I løbet af foråret kommer der også tilføjelser til nogle af de andre koncepter i Fristads' sortiment.

Alnaryd, Fristads' største og mest populære koncept indenfor byggeri og anlæg, vokser med flere nye beklædningsgenstande, som alle er lavet af holdbare, genanvendte materialer, herunder et par miljøvaredeklarerede håndværkerbukser, som fås til både mænd og kvinder. De nye bukser vil også blive ledsaget af shorts og piratbukser.

Highvis-konceptet Stiby udvides med en skaljakke og et par piratbukser for at gøre konceptet endnu mere fleksibelt til forårs- og sommermånederne. De nye beklædningsgenstande er fremstillet af genbrugsmaterialer og har en miljøvaredeklaration (EPD).

I Haverdal-konceptet er der tilføjet et par shorts, en softshelljakke samt en skaljakke i sortimentet til kvinder. Toppene i industri- og servicekonceptet Skarup er opdateret med mere bæredygtige materialer. Også de populære håndværkerbukser PS25 bliver relanceret under det nye navn GS25 i mere bæredygtige materialer og med en miljøvaredeklaration.

Læs mere om Fristads' arbejdstøjskoncepter her.

Om Kort om Fristads Kansas

Fristads Kansas A/S distribuerer arbejdstøjsbrandet Fristads og herunder kollektionen Kansas i Danmark. Formelt er selskabet ejet af svenske Fristads AB og del af den internationale koncern, Hultafors Group. Hultafors Group er en af Europas største aktører indenfor arbejdstøj, fodtøj, hovedbeskyttelse, håndværktøj, værktøjsbælter og stiger til professionelle. Fristads Kansas har til huse i Odense og sælger sine produkter via webshop og forhandlernetværk. Læs mere om os her: www.fristads.com

Maja Lundgreen
Marketing Manager, Denmark