2022-02-21 05:35Pressmeddelande

Villazero vinner pris för Årets solcellsanläggning!

VillazeroVillazero

Den 17 februari delade Svensk Solenergi ut det årliga Solenergipriset. Fiskarhedenvillan, Mondo Arkitekter och Structor Byggteknik Dalarna tog hem Årets anläggning för projektet Villazero.

Sedan 2004 har Svensk Solenergi årligen uppmärksammat branschens mest innovativa idéer och prestationer. Under en digital ceremoni delade ordföranden, Anna Kinberg Batra, ut Solenergipriset. Priset delas ut i kategorierna Årets anläggning och Årets prestation. Fiskarhedenvillan, Mondo Arkitekter och Structor Byggteknik Dalarna fick ta emot utmärkelsen Årets anläggning för projektet Villazero.

- Fantastiskt roligt! Solcellerna är väsentliga för att bygga på ett hållbart sätt och vi har haft ett väldigt bra samarbete inom projektet. Det känns kul att få ett sådant här pris, det är ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Gabriella Hagman, vd på Mondo Arkitekter.

Villazero är ett samverkansprojekt med syfte att bygga ett koldioxidneutralt småhus. Villan byggs i Borlänge och kommer att stå färdig i början på mars i år. Huset har bland annat grund och tak av trä, cellulosaisolering och förstås solceller.

- Det här projektet har lärt oss otroligt mycket om hållbarhet. Det har varit ett väldigt bra samarbete, inte bara inom projektet, utan också med alla innovativa leverantörer som ställt upp med kunskap och engagemang, säger Erik Jäderbrink, verksamhetsutvecklare på Fiskarhedenvillan.

GruppSol har ansvarat för projektets solcellslösning och förnyelsebara energisystem.

- Som samarbetspartner till Fiskarhedenvillan har vi med det innovativa solcellstaket Smart Solar Roof, bidragit till Villazeros mål och vision om framtidens koldioxidneutrala hus. Solenergipriset "Årets Anläggning" är en av Sveriges finaste utmärkelser inom solenergi och vi på GruppSol är riktigt stolta över att vara med och motta detta. Det är en bekräftelse på att vi är på rätt väg i vår strävan att nå ett hållbart Norden genom att sätta en ny standard för framtidens hustak och energilösning, säger Daniel Magnergård, vd på GruppSol.

Juryns motivering löd: ”Med smakfull design och god lönsamhet för solcellsanläggningen tar oss Fiskarhedenvillan, Mondo Arkitekter och Structor Byggteknik Dalarna in i framtiden med ansvar för hållbarhet. Ambitionen att påverka byggbranschen genom att erbjuda miljövänliga och koldioxidneutrala småhus med solceller som en viktig ingrediens, samtidigt som projektet visar på ett gott systemtänk, tilltalar juryn.

Förhoppningen är att Villazero kan vara ett steg mot och inspirera småhusmarknaden till att standardisera solcellsanläggningar. Genusperspektivet i installationsteamet hoppas juryn ska inspirera fler kvinnor att arbeta med solenergi. För solelens utveckling är småhusmarknaden viktig, både vad det gäller den allmänna opinionsbildningen och tillgängligheten av tekniken. Solcellsanläggningar ökar också intresset för energianvändning i allmänhet och energieffektivisering i synnerhet.”

Läs mer om Villazero på https://fiskarhedenvillan.se/villazero/ och följ bygget på Instagram @villazeroborlange

Om Fiskarhedenvillan

Husleverantören Fiskarhedenvillan har funnits sedan 1993 och levererar ungefär 650 villor varje år. Företaget omsätter 670 miljoner kronor (2015). Bland våra medarbetare hittar du administratörer, arkitekter och ingenjörer. Vi arbetar med hållbarhet för vi vill att framtiden ska se tillbaka på oss som företag och tycka att vi gjorde bra saker. De hus som vi bygger idag kommer finnas kvar i flera generationer framåt, därför vill vi redan nu försöka matcha de krav som era barn och barnbarn kommer att ställa på ett hållbart boende. Vår högsta önskan är att alla våra kunder ska känna sig stolta över sitt hus.