2021-09-29 12:48Pressmeddelande

Nu är den omtalade trägrunden för Villazero lagd

Trägrunden läggs på plats. Trägrunden läggs på plats.

Villazero är ett samverkansprojekt som syftar till att bygga ett koldioxidneutralt småhus med ett bygglag av kvinnor. En avgörande del i projektet är att den klassiska betonggrunden ska bytas ut mot en trägrund. Trägrunden består att massivt korslimmat trä.

Onsdag den 23e september fraktades trägrunden till tomten där Villazero byggs. Grunden levererades ut i sex delar med den självhäftande Wetguard 200 SA från SIGA, förmonterad. Delarna sattes på plats med hjälp av kranbil och tejpades sedan ihop till ett heltäckande, diffusionsöppet och robust väderskydd. Hela processen genomfördes utan större hinder.

- Äntligen är trägrunden på plats, en milstolpe i detta projekt. Att bygga med trägrund var inte helt självklart från början och det har fört med sig en del utmaningar främst beträffande fukt. Det ska bli intressant att följa mätningarna på trägrunden för att se om de teoretiska analyserna stämmer med verkligheten. Kan vi ersätta den traditionella betongplattan till trägrund på framtida byggnader så har vi gjort en stor koldioxidbesparing, säger Kristina Hansen vd, Structor Byggteknik Dalarna.

En film från när trägrunden lades på plats finns att ladda ner här: https://we.tl/t-eK0UE2ckZL

Om Fiskarhedenvillan

Husleverantören Fiskarhedenvillan har funnits sedan 1993 och levererar ungefär 650 villor varje år. Företaget omsätter 670 miljoner kronor (2015). Bland våra medarbetare hittar du administratörer, arkitekter och ingenjörer. Vi arbetar med hållbarhet för vi vill att framtiden ska se tillbaka på oss som företag och tycka att vi gjorde bra saker. De hus som vi bygger idag kommer finnas kvar i flera generationer framåt, därför vill vi redan nu försöka matcha de krav som era barn och barnbarn kommer att ställa på ett hållbart boende. Vår högsta önskan är att alla våra kunder ska känna sig stolta över sitt hus.

Pantea Guogardi
Social Media and PR Manager