2022-07-15 07:40Pressmeddelande

Receptionen nedlagd - nu är en ny paketmottagning i hamn

När Helsingborgs Hamn avvecklade sin reception väcktes frågan: Vem ska ta emot alla paket? Lösningen fanns några kilometer bort, hos Nowaste Logistics och dotterbolaget E-drop. Nu hamnar alla paket som inhandlats digitalt i ett leveransskåp. Ingen behöver vara på plats för att ta emot leveranserna, som kan plockas upp när det känns smidigast.

Helsingborgs Hamn är Sveriges andra största containerhamn. Inne på det enorma hamnområdet i Västhamnen söder om centrum finns en egen mottagning där de riktigt skrymmande leveranserna hamnar, de som kräver truckar och personal.

Men på huvudkontoret någon kilometer närmare city jobbar ett 40-tal personer. I huset sitter också andra företag, bland annat shippingbolag och datautvecklare. Alla på huvudkontoret nyttjar sedan ett halvår tillbaka E-drop.

Alla i huset utnyttjar skåpen och det fungerar hur smidigt som helst,

säger Lars Chrisén, som själv jobbar som IT-tekniker i hamnen.

Det blev naturligt att E-drop hamnade hos oss eftersom det är vi som beställer 70 procent av det som skickas hit. Kontorsmaterial, IT-grejer, skärmar, allt vi beställer hamnar i skåpen vid entrén. Vi har väl en 5–6 olika leverantörer som levererar till skåpen.

I början hände det att någon inte riktigt begrep hur man skulle göra. Det tar lite tid för nya rutiner att sätta sig. Men tjänsten innebär ett stort plus för oss. Vi slipper springa så mycket. Jag kan vara på Skåneterminalen tre kilometer bort när en leverans kommer. Nu slipper jag släppa allt för att ta emot den. Oavsett vem som levererar vad. Det bara placeras i skåpen och så kan jag plocka upp det när jag är tillbaka på kontoret., avslutar Lars Chrisén.

Om E-drop

E-drop är brevlådan 2.0, en ny tjänst för alla digitala inköp. Det tempererade skåpet garanterar en obruten kylkedja, och leveransen kommer ända hem till mottagaren. Privatkonsumenten vinner tid och bekvämlighet, offentliga verksamheter kan öka servicegraden och göra det smidigare för personalen, handlare kan bygga lojalitet med kunderna och komma åt Last Mile-utmaningen till en lägre kostnad. E-drop möjliggör för ruttoptimering när många leveranser till ett område kan samordnas.

Susanne Hjorthagen
VD E-drop