2023-10-19 06:00Pressemeddelelser

Svære høretab er dyrt for samfundet - men der er muligheder for omkostningseffektiv behandling

Cochlear-implant – en høreløsning fra CochlearCochlear-implant – en høreløsning fra Cochlear

• Svære høretab og dets negative konsekvenser er et voksende folkesundhedsproblem på grund af den aldrende befolkning.
  • Kun en brøkdel (<20%) af dem, der er ramt af et svært høretab, får den sikre og omkostningseffektive behandling, der allerede er tilgængelig –  cochlear-implant (CI) behandling.
  • I Sverige er de øgede omkostninger for samfundet sammenlignet med den hørende befolkning 1,2 millioner svenske kroner pr. ubehandlet patient.

At lide af et svært høretab er et handicap på linje med et alvorligt hjertesvigt2, og risikoen for demens er fem gange højere for personer med et svært høretab sammenlignet med personer med normal hørelse3. Andre øgede risici for denne gruppe omfatter faldulykker4 og depression5. Bortset fra den store personlige lidelse har det hidtil været uklart, hvordan disse alvorlige risici påvirker de samfundsmæssige omkostninger.

Nu foreligger der en helt ny svensk sundhedsøkonomisk evaluering1, som netop har vurderet de samfundsmæssige omkostninger, der er forbundet med et ubehandlet svært høretab hos voksne. De samlede samfundsomkostninger er 23,9 milliarder svenske kroner, eller hvad der svarer til 1,2 millioner svenske kroner mere pr. ubehandlet patient sammenlignet med en hørende patient. Beregningen blev udført af RISE (Research Institutes of Sweden) i 2022 ved at udvikle en sundhedsøkonomisk model til beregning af de samfundsmæssige omkostninger. Denne model fungerer som en forenklet simulering af virkeligheden og giver et konservativt skøn over omkostningerne. En række videnskabelige undersøgelser blev brugt som grundlag, herunder omkostningerne ved medicinske risici som fald, demens og depression.

En stor del af disse omkostninger kommer fra faldulykker, og det er så kommunerne, der skal håndtere de fleste af omkostningerne, f.eks. gennem hjemmepleje. Den kognitive svækkelse og i sidste ende demens, der følger i kølvandet på et høretab, er en anden betydelig omkostning for samfundet.

"Der er i dag mange beviser for de kort- og langsigtede risici ved ikke at behandle patienter med et svært høretab. Nu har vi også konkrete data, der understreger de potentielle omkostninger, der opstår, når denne gruppe ikke får den behandling, de fortjener. Det står klart, at ubehandlet høretab ikke kun udgør en risiko for den enkelte patient, men også for samfundet som helhed. Disse værdifulde indsigter skal deles med beslutningstagerne for at forbedre opfølgningen og behandlingen af disse patienter, som kæmper hver dag," siger Lotta Vedholm, CEO for Cochlear Nordic.

Der findes en medicinsk behandling, som er både sikker og omkostningseffektiv - cochlear-implant. Resultaterne viser, at de fleste, også de ældre, får en meget bedre livskvalitet6.

1. Preuter M, Johansson K,  Societal costs of severe-to-profound hearing loss among adults without cochlear implants– A health economic evaluation using a Markov model https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1758527/FULLTEXT01.pdf

2. Salomon, J. A., Haagsma, J. A., Davis, A., de Noordhout, C. M., et al.  (2015). Disability weights for the Global Burden of Disease 2013 study. The Lancet. Global Health, 3(11), e712-723. https://doi.org/10.1016/S2214-109X(15)00069-8

3. Frank R. Lin, MD, PhDE. Jeffrey Metter, MDRichard J. O’Brien, MD, PhD; et al Hearing loss and incident dementia Arch Neurol. 2011;68(2):214-220. doi:10.1001/archneurol.2010.362

4. Agmon M, Lavie L, Doumas M. The association between hearing loss, postural control, and mobility in older adults: a systematic review. J Am Acad Audiol. 2017;28(6):575-88

5. Hsu W, Hsu C, Wen M, Lin H, Tsai H, Hsu Y, et al. Increased risk of depression in patients with acquired sensory hearing loss: A 12-year follow-up study. Medicine [serial on the Internet]. (2016, Nov), [cited July 3, 2018]; 95(44): e5312.

6. C Issing, U Baumann, J Pantel och T Stöver  Cochlear implant therapy improves the quality of life in older patients – A prospective evaluation study Otol Neurotol. 2020 Oct;41(9):1214-1221

Om Cochlear

Mennesker har altid været Cochlears inspiration, lige siden professor Graeme Clark gik i gang med at skabe det første multikanals-cochlea-implantat efter at have set sin far kæmpe med hørenedsættelse. Siden 1981 har Cochlear leveret mere end 700.000 enheder i mere end 180 lande, og derved hjulpet mennesker i alle aldre over hele verden til at høre. Som førende på verdensplan inden for implanterbare høreløsninger forbinder Cochlear mennesker med livets muligheder og byder dem velkommen til verdens største høreimplantatfællesskab. Cochlear har en global arbejdsstyrke på næsten 4.500 personer med en passion for fremskridt, som stræber efter at opfylde behovene hos mennesker, der lever med hørenedsættelse. Virksomheden skaber løbende fornyelse for at være på forkant med fremtidige behov og har investeret mere end 2 mia. AUD til dato i forskning og udvikling for at flytte grænserne for teknologi og hjælpe flere mennesker med at høre. www.cochlear.com

Karin Walfridsson