2023-10-11 12:45Nyheder

Mindsker brugen af høreapparater risikoen for at udvikle demens?

Det er bevist at hørenedsættelse har indflydelse på demens, men nu kan man i et studie fra Storbritannien (database med 437 704 personer) se, at de som benytter høreapparater har en risikofaktor lig den som personer uden hørenedsættelse har.

De som har en hørenedsættelse men ikke benytter høreapparater, har en forhøjet risiko på 42%. Gennemgik man også andre sammenhænge (rygning, diabetes osv)? Ja, det gjorde man.

Læs studiet her.

Om Cochlear

Mennesker har altid været Cochlears inspiration, lige siden professor Graeme Clark gik i gang med at skabe det første multikanals-cochlea-implantat efter at have set sin far kæmpe med hørenedsættelse. Siden 1981 har Cochlear leveret mere end 700.000 enheder i mere end 180 lande, og derved hjulpet mennesker i alle aldre over hele verden til at høre. Som førende på verdensplan inden for implanterbare høreløsninger forbinder Cochlear mennesker med livets muligheder og byder dem velkommen til verdens største høreimplantatfællesskab. Cochlear har en global arbejdsstyrke på næsten 4.500 personer med en passion for fremskridt, som stræber efter at opfylde behovene hos mennesker, der lever med hørenedsættelse. Virksomheden skaber løbende fornyelse for at være på forkant med fremtidige behov og har investeret mere end 2 mia. AUD til dato i forskning og udvikling for at flytte grænserne for teknologi og hjælpe flere mennesker med at høre. www.cochlear.com

Karin Walfridsson