2015-01-05 08:46Pressmeddelande

Klartecken för City Gross Hässleholm med Bergendahls Foods nya utbildningsnav

null

Det står nu klart att den konkurrent som genom överklaganden av detaljplanen försökt stoppa etableringen av en City Gross-butik i Hässleholm misslyckats. Därmed närmar sig byggstarten med målet att butiken och Bergendahls Foods nya nationella utbildningsnav kan öppna 2016.

Efter att under mer än 90 år ha drivit grossistverksamhet med Hässleholm som bas vill familjeägda Bergendahls även öppna en dagligvarubutik på orten. I planen ligger en rejäl satsning på 7 000 kvadratmeter butik som även inrymmer ett center för utbildning av personal i hantering av bl a färskvaror, butiksdrift och ledarskap. Efter att konkurrent förgäves försökt stoppa etableringen genom att överklaga detaljplanen, drar projekteringen nu igång med målet att butiken kan invigas 2016.

– Vi som arbetar på Bergendahls har längtat efter att få öppna en dagligvarubutik på orten där vårt familjeföretag en gång startade 1922. Nu kör vi med målet att få till en butik vi och Hässleholmsborna kan känna stolthet över och som bidrar till att stärka Hässleholms profil som attraktiv etableringsort, säger Magnus Schön, etableringschef på Bergendahls.

Rekryteringen av personal till den nya butiken kommer när rekryteringen drar igång att hanteras i samarbete med Arbetsförmedlingen. Information om vilka tjänster som skall besättas kommer att förmedlas på företagets webbplats (www.citygross.se/Om-City-Gross/lediga-jobb/).

Utöver den nya butiken med utbildningsnavet investerar Bergendahls även tungt i att utveckla Hässleholms funktion som logistiknav. Bl a är man i färd med att driftsätta det nya höglagret, som är ett av de högsta lagerbyggnaderna i Sverige och tillik en av Hässleholms högsta byggnader. Därutöver träffade man nyligen avtal med fastighetsägaren om att hyra delar av de närliggande lokaler där Finndomo tidigare huserade.

För mer information:

Magnus Schön, etableringschef Bergendahls, 0727-44 42 55

Om City Gross

City Gross grundades 1993 och består idag av 42 stormarknader samt e-handel. Samtliga butiker har butiksstyckat kött, manuella fiskavdelningar, egna butiksbagerier, landets bredaste sortiment av livsmedel, ett brett sortiment inom hus, hem och fritid samt ett storhushållssortiment för näringsidkare. City Gross drivs av Bergendahls som grundades 1922 och ägs idag av familjen Bergendahl Mylonopoulos i tredje och fjärde generationen.

Rebecca Wictor
PR & Kommunikation