2013-01-02 07:44Pressmeddelande

Kapplöpning i handeln om att bli först med miljöcertifierad pangasiusfisk

null

City Gross börjar på måndag sälja Pangasius från ASC-certifierade odlingar. Därmed hoppas man bli först av de stora kedjorna att erbjuda denna populära matfisk i hållbar form.

City Gross frysdiskar innehåller ett stort utbud av MSC-märkt fisk i form av bl a torsk, Alaska pollock, rödspätta, pinklax, hoki och sej. På måndag får de sällskap av ASC-märkt pangasius.

– Att pangasiusodlingar nu ASC-certifierats är ett litet steg på väg mot hållbart fiske, men med ett stort symbolvärde eftersom det bygger på ett framgångsrikt samarbete mellan Världsnaturfonden och fiskeindustrin. Pangasius är en populär matfisk med goda egenskaper och det känns bra att våra kunder nu kan välja den med gott miljösamvete, säger Jörgen Troedsborg, ansvarig för fryst fisk på City Gross.

City Gross ASC-märkta pangasius odlas i Vietnam och finns tillgänglig i form av styckfrysta filéer. Leverantör är Lobster och förpackningsstorleken 600 g.

Bergendahls Food äger och driver City Gross, landets fjärde största och snabbast växande dagligvarukedja med 33 butiker. Bergendahls är idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det hundraandra största (enl Veckans Affärer).

________________________________________________________________

För mer information:

Jörgen Troedsborg, produktchef fryst fisk Bergendahls Food, 0730-20 61 95

Om City Gross

City Gross grundades 1993 och består idag av 42 stormarknader samt e-handel. Samtliga butiker har butiksstyckat kött, manuella fiskavdelningar, egna butiksbagerier, landets bredaste sortiment av livsmedel, ett brett sortiment inom hus, hem och fritid samt ett storhushållssortiment för näringsidkare. City Gross drivs av Bergendahls som grundades 1922 och ägs idag av familjen Bergendahl Mylonopoulos i tredje och fjärde generationen.

Rebecca Wictor
PR & Kommunikation