2014-11-05 08:38Pressmeddelande

Från och med måndag säljer City Gross endast ekologiska bananer

null

Från och med måndag är City Gross först av de stora svenska kedjorna med att sluta sälja konventionellt odlade bananer i samtliga butiker. Istället satsar man framöver på ekologiska bananer som är certifierade av KRAV, EU eller Fairtrade, Man möter därmed ett ökande kundintresse för klimatsmarta val och hoppas att övriga aktörer skall följa efter.

Efter att sedan i juni ha testat att endast sälja ekologiska bananer i tolv City Gross, är kedjan nu först med att fasa ut alla konventionellt odlade bananer. Det sker efter att efterfrågan på ekologiskt ökat kraftigt. En anledning till det tros vara en ökad klimatmedvetenhet i kombination med att ekologiska bananer numera har samma storlek som konventionellt odlade och att prisskillnaden jämfört med konventionellt odlade bananer planat ut.

– Intresset för ekologiska varor ökar kraftigt och vi tycker det är bra om vi med vår banansatsning kan bidra till att stärka den trenden. Vi ser satsningen på ekologiska bananer som en viktig markering och planerar för fler liknande initiativ, säger Michael Riedel, färskvaruchef på Bergendahls Food, som äger och driver City Gross.

City Gross säljer bananer i lösvikt eller i påse. Man räknar med att ungefär hälften av lösviktsförsäljningen kommer att vara KRAV-certifierad och lika mycket EU-ekologisk. Påsförsäljningen uppfyller både KRAVs och Fairtrades certifieringar, men står för en mindre andel.

Fairtrade-märkta bananer gynnar odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom genom kriterier för löner, minimipris och en premie för användning i lokalsamhället. Kriterierna främjar också demokratin, organisationsrätten samt miljöhänsyn i produktionen. Barnarbete och diskriminering motverkas.

KRAV-märkta bananer odlas utan användning av konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel, samtidigt som det är tillåtet för plantagearbetarna att organisera sig fackligt och barnarbete ej tillåts. Den EU-ekologiska certifieringen liknar KRAVs regler, men är något mindre strikt. City Gross accepterar både KRAV- och den EU-ekologiska certifieringen för att säkerställa tillgången på ekologiska bananer.

Ett problem med att möta en ökande efterfrågan på ekologiska bananer är att det kan ta upp till tre år att ställa om en konventionell odling till att vara ekologisk. Dessutom fungerar ekologisk odling av bananer av klimatskäl mindre bra i länder som Costa Rica, där man har stora konventionella bananodlingar. På City Gross känner man dock ingen oro över att ej kunna erbjuda ekologiska bananer i den mängd kunderna efterfrågar, oavsett om resten av den svenska dagligvarubranschen följer efter. Anledningen är att leverantören Everfresh hämtar de ekologiska bananerna från kontrakterade plantager i Ecuador och Dominikanska Republiken och därmed ej är beroende av tillgången på den öppna marknaden. Däremot kan prisbilden på ekologiska bananer förändras om stora länder går samma väg som Sverige, eftersom priset på frukt och grönsaker styrs av tillgång och efterfrågan från dag till dag.

Bergendahls startade 1922 och är idag ett av landets största svenskägda familjeföretag och det 97:e största (enl Veckans Affärer). Koncernen äger och driver genom Bergendahls Food de 37 City Gross-butikerna, landets fjärde största dagligvarukedja.

Mer information

Michael Riedel, färskvaruchef på Bergendahls Food (äger/driver City Gross), 070-395 46 27

Om City Gross

City Gross grundades 1993 och består idag av 42 stormarknader samt e-handel. Samtliga butiker har butiksstyckat kött, manuella fiskavdelningar, egna butiksbagerier, landets bredaste sortiment av livsmedel, ett brett sortiment inom hus, hem och fritid samt ett storhushållssortiment för näringsidkare. City Gross drivs av Bergendahls som grundades 1922 och ägs idag av familjen Bergendahl Mylonopoulos i tredje och fjärde generationen.

Rebecca Wictor
PR & Kommunikation