2013-11-19 07:55Pressmeddelande

City Gross testar co-branding

null

City Gross söker nu nya vägar i arbetet med att driva sortimentsutvecklingen i de egna butikerna. Som komplement till leverantörernas märkesvaror och de egna märkesvarorna Budget och Favorit är man först med att satsa på co-branding av varor i samarbete med utvalda leverantörer.

Utvecklingen inom dagligvaruhandeln går mot en ökad andel egna märkesvaror. Kedjorna ser egna unika varor som ett sätt att skapa konkurrensfördelar. På City Gross var man länge tveksam till kundnyttan med egna märkesvaror och valde därför delvis nya vägar, när man får några år sedan etablerade egna sortiment.

I linje med den ambitionen tar man nu nästa steg i och med att de första varorna i ett helt nytt sortiment av charkvaror utvecklade i samarbete med Dalsjöfors Kött finns tillgängliga i kedjans samtliga butiker. Det nya i konceptet är att man tydligt lyfter fram både det egna och tillverkarens varumärken, som ett sätt att kombinera fördelarna med en välkänd leverantör och egna märkesvaror. Ungefär som IKEA säljer vitvaror märkta ”IKEA by Whirlpool”.

I första steget handlar det om kvalitetsvaror i form av s k helmuskelskinka producerad i Sverige från svensk köttråvara i smakerna rökt skinka, gallerrökt skinka, basturökt skinka, kokt skinka samt enrisrökt bog. Trots att skinkan ej består av sammanpressade mindre bitar har man valt att hålla en attraktiv prisnivå med ett ordinarie pris på 166,33 kr/kg, när den nu är tillgänglig på alla City Gross.

– Det känns bra att få göra något ingen annan gör och så är det med det här samarbetet kring våra nya charkvaror, säger Krister Kamph, ansvarig för chark på City Gross.

Det unika skinksortimentet är en utveckling av det sortiment med egna köttiga färska korvar man framgångsrikt testsålde i somras. På City Gross räknar man med att ta fram fler varor inom ramen för co-branding i samarbete med utvalda leverantörer.

Bergendahls startade 1922 och är idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det hundraåttonde största (enl Veckans Affärer). Koncernen äger och driver de numera 35 City Gross-butikerna, landets fjärde största dagligvarukedja. De nyheter som introduceras på City Gross Stora Bernstorp kommer efterhand att leta sig ut i kedjans övriga butiker.

Krister Kamph, ansvarig för chark på City Gross, 073-620 99 52

Om City Gross

City Gross grundades 1993 och består idag av 42 stormarknader samt e-handel. Samtliga butiker har butiksstyckat kött, manuella fiskavdelningar, egna butiksbagerier, landets bredaste sortiment av livsmedel, ett brett sortiment inom hus, hem och fritid samt ett storhushållssortiment för näringsidkare. City Gross drivs av Bergendahls som grundades 1922 och ägs idag av familjen Bergendahl Mylonopoulos i tredje och fjärde generationen.

Rebecca Wictor
PR & Kommunikation