2024-04-25 14:20Pressmeddelande

City Gross tar bort rödlistad räka från sortimentet – i hela kedjan

Anton Ekman, Chef Hållbarhet & AffärsutvecklingAnton Ekman, Chef Hållbarhet & Affärsutveckling

I enlighet med sin hållbarhetspolicy tar City Gross bort den svenska räkan från sitt sortiment. Detta efter att räkan tappat sin MSC-märkning på grund av minskat bestånd och ohållbart fiske, enligt Internationella Havsforskningsinstitutet ICES och med detta blivit rödlistad av WWF.

- Det är ett ansvarsfullt beslut. Vi har en tydlig policy att luta oss mot, vi ska driva en långsiktigt hållbar verksamhet med ett ansvarsfullt, noga utvalt sortiment. Vi säljer bara färsk fisk- och skaldjur från hållbara bestånd, där ingår MSC-märkta varor. Det gör att vi behöver ta tuffa beslut ibland för att våra kunder i butik ska kunna ta enkla beslut, säger Anton Ekman, hållbarhetschef på City Gross.

- Vi är stolta över vårt svenska utbud, såklart känns det här väldigt tråkigt att behöva göra - inte minst för våra butiker i Göteborgs-regionen där den svenska räkan är väldigt populär. Men vi vill att även generationer framöver ska ha möjligheten att äta svenska räkor, tillägger Anton Ekman.

City Gross agerar för att skydda beståndet och ge den svenska räkan en chans till återhämtning. Kedjan kommer fortsatt endast sälja räkor från hållbara bestånd, vilket från och med idag betyder räkor från bland annat norska Lyngenfjord.

- Vi hoppas självklart på en snabb återhämtning av den svenska räkan som är populär hos våra kunder. Vi hoppas på förståelse av kunderna för situationen - att vi tillsammans bidrar till en välmående men också hållbar fiskindustri - som såklart också blir påverkade av rödlistningen, säger Anton Ekman.

Om City Gross

City Gross grundades 1993 och består idag av 42 stormarknader samt e-handel. Vi erbjuder en färskvaruhall och storhandel under samma tak och alla våra butiker har butiksstyckat kött, manuella fiskavdelningar, egna butiksbagerier. Vi har landets bredaste sortiment av livsmedel. Det är skånska familjeföretaget Bergendahls som äger City Gross. Hösten 2021 gick Axfood in som delägare och äger idag 9,9 %.

Rebecca Wictor
PR & Kommunikation