2016-01-19 12:00Pressmeddelande

City Gross och Apoteket inleder apotekssamarbete

null

Apoteket etablerar fullskaliga apotek i anslutning till åtta City Gross-butiker runt om landet. I och med samarbetet avvecklas City Gross samarbete med Apotek Hjärtat, vars åtta befintliga apotek i anslutning till City Gross övertas och förväntas vara i drift av Apoteket senast i maj.

Samarbetet mellan den familjeägda dagligvarukedjan och marknadsledaren på den svenska apoteksmarknaden innebär att City Gross upplåter attraktiva affärslokaler med hög genomström­ning av kunder i anslutning till de egna City Gross-butikerna, där Apoteket kommer att driva fullskaliga apotek med rådgivning, receptbelagda läkemedel och ett brett egenvårdssortiment.

– Jag är glad över att vi med våra två starka varumärken nu är överens om ett samarbete för att öka tillgängligheten till apotek i anslutning till våra City Gross-butiker! Vi var först inom svensk dagligvaruhandel med att satsa på receptfritt. Nu kommer vi tillsammans med marknadsledaren inom apotekssek­torn att kunna utöka våra kunders tillgång till kvalificerade apotekstjänster, säger Johan Johnsson, VD för Bergendahls Food, som äger och driver City Gross-butikerna.

De åtta apotek som Apoteket tar över från Apotek Hjärtat ligger samlokaliserade med följande City Gross-butiker:

Borås, Göteborgsvägen
Bromma, Bryggerivägen
Jönköping, Batterigatan
Kalmar, Trångsundsvägen
Kungälv (Ytterby), Torsbyvägen
Norrköping, Malmvägen
Växjö, Sambandsvägen
Örebro, Prologgatan

Övertagandet förväntas ske i månadsskiftet april/maj så snart Läkemedelsverket gett tillstånd för de nya apoteken.

Familjeägda Bergendahls Food äger och driver City Gross, landets fjärde största och snabbast växande dagligvarukedja med 39 butiker och e-handel med City Gross Matkasse och specialvaror. Bergendahls är idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det 103:e största (enl Veckans Affärer).

Om City Gross

City Gross grundades 1993 och består idag av 42 stormarknader samt e-handel. Samtliga butiker har butiksstyckat kött, manuella fiskavdelningar, egna butiksbagerier, landets bredaste sortiment av livsmedel, ett brett sortiment inom hus, hem och fritid samt ett storhushållssortiment för näringsidkare. City Gross drivs av Bergendahls som grundades 1922 och ägs idag av familjen Bergendahl Mylonopoulos i tredje och fjärde generationen.

Rebecca Wictor
PR & Kommunikation