2013-12-18 09:43Pressmeddelande

City Gross har Sveriges nöjdaste kunder enligt den ledande kundundersökningen

null

Idag offentliggjorde Svenskt Kvalitetsindex sin årliga undersökning av kundnöjdheten inom dagligvaruhandeln. City Gross får bäst betyg av alla dagligvarukedjor. Därmed behåller man positionen som den kedja som sammantaget haft högst betyg de senaste nio åren.

Johan Johnsson, vice VD på Bergendahls Food som äger och driver landets 35 City Gross-butiker, är glad idag:

– Jag är mycket stolt och glad över förstaplatsen. Att vi dessutom under flera år lyckats ligga på en hög nivå visar på kraften i City Gross-konceptet. Arbetet med att lyssna in och försöka tillfredsställa kundens behov tar aldrig slut.

Han menar att resultatet i år och tidigare år visar att kunderna uppskattar den svenska familjeägda utmanaren. Han tar det som intäkt för att man är på rätt väg i arbetet med att driva på utvecklingen inom svensk dagligvaruhandel och ser fram emot att få förvalta det förtroende topplaceringen innebär:

– Våra kunder verkar uppskatta vår utmanarposition där vi fokuserar på kundnytta genom ett stort och brett sortiment, färskt svenskt butiksstyckat kött, hållbar färsk fisk, butiksbakat bröd och ambitionen att varje dag erbjuda Sveriges bästa kundmöte.

Så här blev utfallet 2013:

City Gross  74,2

ICA  73,6

Axfood  72,4

Coop  71,1

Lidl  67,1

Övriga  69,1

Branschen  72,5

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är ett system för att mäta och analysera hur de faktiska kunderna och andra användare bedömer varor och tjänster i Sverige. Regelbundna mätningar av kundnöjdhet och kvalitetsutveckling i näringsliv och offentlig sektor har genomförts sedan 1989, inledningsvis i regi av Handelshögskolan i Stockholm.

Familjeägda Bergendahls Food äger och driver City Gross, landets fjärde största dagligvarukedja med 35 butiker. Bergendahls är idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det 97:e största (enl Veckans Affärer).

________________________________________________________________

För mer information:

Johan Johnsson, vice VD på Bergendahls Food, 073-620 82 10

Om City Gross

City Gross grundades 1993 och består idag av 42 stormarknader samt e-handel. Samtliga butiker har butiksstyckat kött, manuella fiskavdelningar, egna butiksbagerier, landets bredaste sortiment av livsmedel, ett brett sortiment inom hus, hem och fritid samt ett storhushållssortiment för näringsidkare. City Gross drivs av Bergendahls som grundades 1922 och ägs idag av familjen Bergendahl Mylonopoulos i tredje och fjärde generationen.

Rebecca Wictor
PR & Kommunikation