2013-10-23 08:04Pressmeddelande

Bergendahls satsar på effektivare vägtransporter

null

Bergendahls Food står mitt uppe i en satsning på vad man kallar Framtidens varuförsörjning som stöd för fortsatt expansion. I satsningen ingår bland annat en pågående byggnation av ett höglager i Hässleholm och en avslutad transportupphandling för effektivare vägtransporter. Den senare innebär att Bergendahls nu går från att arbeta med flera speditörer till att fokusera på en – Bring Frigo.

Bergendahlsägda City Gross har de senaste två åren lagt mycket kraft på att utveckla interna arbetssätt som stöd för fortsatt expansion. En viktig del i det arbetet har bestått i att trimma varuförsörjningen i form av logistik och transporter. Syftet har varit att öka kostnadseffektivitet och flexibilitet i kombination med minskad miljöpåverkan och bättre fyllnadsgrader i samband med bl a helger.

Den transportupphandling som precis avslutats har landat i att Bergendahls Food väljer Bring Frigo som prioriterad speditör för vägtransporter. Det innebär att man går från tidigare fem åkerier till att fr o m september uteslutande anlita Bring Frigo för de transporter som ej går med Bergendahls Foods egna lastbilar.

– Samarbetet med Bring Frigo ger oss en ökad kostnadseffektivitet tack vare bland annat effektivare transportbokning och ökad flexibilitet i samband med storhelger, säger Linus Larsson, Logistikchef på Bergendahls Food.

– Vi är mycket stolta över att Bergendahls Food väljer att utöka sitt samarbete med oss. Genom våra effektiva och flexibla logistiklösningar vill vi vara med och bidra positivt i Bergendahls satsning på Framtidens varuförsörjning och den fortsatta expansionen, säger Håkan Nilsson, VD på Bring Frigo.

Det nya automatiserade höglager för hantering av högfrekventa livsmedel som är under uppförande gör det möjligt att hantera ökade volymer och med ett effektivare arbetssätt. Utbyggnaden omfattar ca 6 000 kvm och beräknas stå färdigt inom 1,5 år. Den blir med sina ca 30 m i höjd en tongivande del av stadsbilden i industriområdet Läreda i södra Hässleholm.

Familjeägda Bergendahls Food äger och driver City Gross, landets fjärde största och snabbast växande dagligvarukedja med 34 butiker. Utöver att erbjuda prisvärd mat och valfrihet med svensk dagligvaruhandels bredaste utbud är en viktig framgångsfaktor för City Gross satsningen på att hantera svenskt kvalitetskött i butik. Bergendahls är idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det hundraåttonde största (enl Veckans Affärer).

________________________________________________________________

För mer information:

Linus Larsson, Logistikchef Bergendahls Food, 0767-66 88 06

Om City Gross

City Gross grundades 1993 och består idag av 42 stormarknader samt e-handel. Samtliga butiker har butiksstyckat kött, manuella fiskavdelningar, egna butiksbagerier, landets bredaste sortiment av livsmedel, ett brett sortiment inom hus, hem och fritid samt ett storhushållssortiment för näringsidkare. City Gross drivs av Bergendahls som grundades 1922 och ägs idag av familjen Bergendahl Mylonopoulos i tredje och fjärde generationen.

Rebecca Wictor
PR & Kommunikation