2014-04-13 22:16Pressmeddelande

Bergendahls etablerar snabbgross med Hyllinge Cash

null

I fredags invigde Bergendahls Food Hyllinge Cash i Hyllinge handelsområde norr om Helsingborg. Den nya butiken skall i konkurrens med snabbgrossar möta behovet från storhushåll, restauranger, kontor, föreningar, stora familjer och andra i nordvästra Skåne som vill handla mat och hushållsartiklar i storförpackningar till svårslagna priser.

1993 förvärvade Bergendahls butiken Hyllinge Cash och omvandlades den till vad som blev den första butiken i den nya kedjan City Gross. Butiken blev en framgångssaga och var länge Sveriges största. Anledningen var låga priser på ett brett sortiment som inkluderade storhushållsförpackningar i kombination med en tydlig satsning på svenskt kött.Med City Gross som dragplåster utvecklades Hyllinge till ett handelsområde som blev en destination för långväga kunder.

Nu bygger Bergendahls vidare på destinationstänket med att återanvända namnet Hyllinge Cash på en ny butik, som i konkurrens med bl a snabbgrossar erbjuder ett sortiment anpassat för att möta behovet från storhushåll, restauranger, kontor, föreningar, stora familjer och andra i nordvästra Skåne som vill handla mat och hushållsartiklar i storförpackningar till svårslagna priser. Butiken omfattar 7 000 kvm butiksyta och sysselsätter inledningsvis 25 anställda.

–  Vi märker av en ökande efterfrågan på storhushållsförpackningar i våra butiker och ser med Hyllinge Cash en möjlighet att skapa en destination för både företagare och andra som vill handla mat och hushållsartiklar i storförpackningar till svårslagna priser. Kundtrycket och köpmönstren öppningshelgen visar att vi tänkt rätt, säger Ted Berggren, affärsområdesansvarig för Hyllinge Cash och EKO på Bergendahls Food.

Egna säljresurser kommer att ansvara för marknadsföring och bearbetning av företagskunder, vilka kommer att erbjudas anpassad service som bl a plock, utkörning, fakturering, storkundsrabatter och företagskort.

Bergendahls startade 1922 och är idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det 97:e största (enl Veckans Affärer).

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Mer information

Ted Berggren, affärsområdesansvarig Hyllinge Cash och EKO Bergendahls Food, 0706-99 99 56

Om City Gross

City Gross grundades 1993 och består idag av 42 stormarknader samt e-handel. Samtliga butiker har butiksstyckat kött, manuella fiskavdelningar, egna butiksbagerier, landets bredaste sortiment av livsmedel, ett brett sortiment inom hus, hem och fritid samt ett storhushållssortiment för näringsidkare. City Gross drivs av Bergendahls som grundades 1922 och ägs idag av familjen Bergendahl Mylonopoulos i tredje och fjärde generationen.

Rebecca Wictor
PR & Kommunikation