2024-06-17 12:54Nyheter

Vad skapar en framgångsrik plats? - sommarnytt från AMP

Sommar med AMP-modellen

Under sommaren förenklas ju onekligen arbetet med platsaktivering betydligt och vi är glada över att kunna presentera ett gediget innehåll på Forumtorget i Uppsala i år igen. Vårt sommartorg kommer hålla öppet i nio veckor, varje dag kl 10-18 och stor vikt läggs på att kurera ett mångsidigt och roligt program. Syftet är att skapa kostnadsfria, meningsfulla aktiviteter som fyller torget och därmed skänker platsen ökad attraktivitetUtöver vår ordinare personal utökar vi med nio lokala ungdomar som får sommarjobba och vara värdar för våra aktiviter. Förra året hade vårt sommartorg nästan 84 000 besökare i alla åldrar där besökarna fick skapa tillsammans med våra sommarjobbare, som bemannade stationerna.

Sommaren på Forumtorget 2024:
Måndagsutmaningen med brädspel
Tisdagar med ansiktsmålning
Pysselonsdag
Torsdagskonst
Fredag & roliga timmen

Bild: Vasakronan Fotograf: Gustav Kaiser.

“För att jobba framgångsrikt med platsaktiveringar behövs en oberoende kraft som driver på frågorna utan egenintresse.”
Möt Johanna Skogestig, VD för Vasakronan som är ny vice ordförande i styrelsen för Centrum för AMP. I vår intervju berättar hon om Vasakronans erfarenheter av AMP-modellen och resultatet av arbetet. Läs intervjun här.

Vad skapar en framgångsrik plats?
Det nya analysverktyget Platspyramiden identifierar vilka faktorer som skapar framgångsrika platser, och ger verktyg till att utveckla platser med stor potential. För läget, som ligger som grund i pyramiden, identifieras huvudstråk och kollektivtrafiknod som två framgångsfaktorer vilket är platser där AMP-modellen fungerar som bäst. Läs mer om hur AMP-modellen kan accelerera platsutvecklingen och hela rapporten här.

Ses vi i Almedalen?
Vår VD, Helena Olsson kommer att prata om hur vi kan accelerera platsers potential och socialt hållbar platsutveckling genom AMP-modellen i Fastighetsägarna Stockholms programpunkt "Hur skapas framgångsrika platser?" och om hur vi skapar vi inkluderande platser för alla tillsammans med TAM Group och Changers Hub om på Fastighetsvärldens arena på Lindgården. Hör av dig direkt till helena.olsson@centrumforamp.se om du vill veta mer eller mötas upp!

Nu ser vi fram emot en lat och njutfull sommar och en spännande höst. Det finns mycket att se fram emot. Vi kommer bland annat att presentera en utvärdering av vårt tvååriga pilotprojekt i Haninge och kunna berätta mer vad som händer med en plats efter en sådan ambitiös satsning. Vi kommer också att arrangera en halvdagskonferens där kommer att fokusera på offentliga rummets betydelse för socialt hållbar platsutveckling och att stärka potentialen på platser för människor.

Är du intresserad av att delta på konferensen? Skicka en intresseanmälan till info@centrumforamp.se. ​Vi har ett begränsat antal platser och kommer prioritera företrädare från medlemmar, platspartners och samarbetsorganisationer.

Följ oss på LinkedIn för senaste nytt.

Om Centrum för AMP

Centrum för AMP är en idéburen organisation som arbetar med brottsförebyggande platsutveckling genom att levandegöra offentliga platser för att skapa gemenskap och trygghet. Som enda aktör i Sverige arbetar Centrum för AMP med en helhetslösning av aktiviteter, evenemang, aktivering och gestaltning på platser som är bemannade året runt. Arbetet är ett unikt samarbete med offentliga och privata aktörer och genomförs enligt den evidensbaserade platsutvecklingsmetoden AMP (affärs- och medborgarplatsmodellen).

Helena Olsson
Helena Olsson