2020-07-17 07:01Pressmeddelande

Apoteket Q2 - Stora förändringar i kundernas köpmönster

Det första kvartalets starka butiksförsäljning förändrades under andra kvartalet och ersattes av en snabb tillväxt inom e-handeln och en markant försäljningsminskning i butik. Apotekets förändringsarbete har fortsatt i hög takt under pandemin och vårt erbjudande till de kunder som väljer att handla via nätet har förbättrats ytterligare.

Rapporten hittar ni här

Under perioden april till och med juni minskade Apotekets försäljning med 10 procent och uppgick till 4 602 miljoner kronor samtidigt som resultatet sjönk till 64 mkr. Ackumulerat, under årets första halvår, uppgick försäljningen till 10 009 miljoner kronor och resultatet till 184 miljoner kronor, vilket är en minskning med 2 respektive 8 procent jämfört med föregående år. Under första halvåret har investeringstakten fortsatt varit hög.

Försäljningsnedgången slog mot resultatet trots att Apoteket vidtog flera åtgärder för att snabbt anpassa kostnaderna till de lägre intäkterna där anpassad bemanning i butikerna, reducerad arbetstid på huvudkontoret, och minskat nyttjande av konsulter var de åtgärder som hade störst effekt. Företaget har också mött det förändrade kundmönstret med nya produkter och förändrad service. På flera håll i landet erbjuds nu speciallösningar som möjliggör trygg handel med mindre risk för smittspridning.

”Trenden att allt fler kunder väljer att köpa sina apoteksprodukter på nätet förstärktes under pandemin och vår e-handel visade en stark tillväxt. Antalet kunder ökade med 80 procent under april-juni. Vi fortsätter att utveckla vår näthandel och erbjuder nu leverans samma dag i tolv städer samt Swish som ytterligare ett snabbt och smidigt betalningssätt. Nya leveranslösningar testas löpande på olika platser i Sverige”, säger Ann Carlsson, VD Apoteket

Den pågående förändringen av bolaget och Apotekets affär har fortsatt under pandemin. I juni presenterades en ny organisation som syftar till att förenkla arbetsprocesser, sänka kostnader och öka nyttjandet av digitalisering och automation. Allt för att förbättra och förstärka kunderbjudandet och nå avkastningsmålen.

Apoteket gör sitt yttersta för att bidra under den pågående pandemin. Regioner över hela landet tar hjälp av Apoteket i arbetet med att testa personer för pågående covid19. Närmare 100 apotek i 8 regioner bidrar med ut- och inlämning av PCR-test. Sedan en tid tillbaka erbjuder Apoteket också i samarbete med vår partner D24 antikroppstester på ett 20-tal Apotek över landet.

Sammanfattning av april-juli 2020
(andra kvartalet 2019 inom parentes)

• Nettoomsättningen uppgick till 4 601 (5 140) miljoner kronor.
  • Rörelseresultatet uppgick till 64 (109) miljoner kronor och rörelsemarginalen till 1,4 (2,1) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 46 (97) miljoner kronor.
  • Apoteket öppnade två nya apotek samt stängde två och hade 397 apotek vid utgången av kvartalet.
  • Årsstämman beslutade att balansera disponibla vinstmedel i ny räkning.
  • Apoteket utsågs till branschens mest hållbara varumärke i Sustainable Brand Index årliga mätning.

Om Apoteket

Apoteket erbjuder läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och tjänster till privatpersoner, vården, företag och organisationer. Kombinationen av innovation, lång historia och hållbart företagande gör oss till ett dynamiskt företag som tror på ett liv i hälsa. Du kan lita på våra produkter och tjänster. Rådgivning på våra apotek baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet. Vi är genuint intresserade av att göra det enklare för människor att må bra. Att ligga steget före och våga utmana oss själva är viktigt för oss, likväl som att vår ambition är att möta människors utifrån deras behov och förväntningar. Behöver du Apotekets logotype? E-post: patric.wahlqvist@apoteket.se