2022-06-01 12:36Pressmeddelande

Cornelia Jakobs till Potatisfestivalen den 10 juni!

Cornelia Jakobs kommer till Potatisfestivalen, foto Anna-Lena AhlströmCornelia Jakobs kommer till Potatisfestivalen, foto Anna-Lena Ahlström

Redan i höstas bestämde ungdomsfullmäktige för att ta in artister till Potatisfestivalen och på vårens möte sköt de till ytterligare medel för att kunna hitta någon eller några som kunde locka en storpublik. Uppdraget att hitta rätt artist hamnade därefter på ungdomsrådet – och valet föll på Cornelia Jakobs!

Artisten som vann den svenska Melodifestivalen och kom fyra i Eurovision Song Contest under våren 2022, kommer alltså till Alingsås under fredagskvällen den 10 juni, som också är ungdomarnas kväll på Potatisfestivalen. Hon kommer givetvis att spela sin vinnarlåt ”Hold me closer”, men även hinna med en hel del andra låtar.

Vi är jätteglada att vi lyckades få tag i Cornelia, då hon är oerhört efterfrågad just nu och vi tror att hon kommer locka mycket folk till festivalen och ungdomarnas kväll, säger Victoria Göransson, vice ordförande i ungdomsfullmäktige i Alingsås.

–  Ja, vi ville ha en stor artist som lockar en bred målgrupp, dels för att det inte har varit någon festival på två år och dels för att Potatisfestivalen firar 40 år i år, säger Oliver Hugosson, teknik- och scenansvarig i ungdomsfullmäktige i Alingsås.  Nu hoppas vi att vi fyller parken!, fortsätter han och ser fram emot att få vara delaktig bakom scenen under ungdomarnas kväll.

Fredagens program i Åmanska parken

17.00 – Invigning med potatis och sill
17.30-19 – Kulturskolan uppträder
19-20 – Talangjakt 2022
20.30 – Cornelia Jakobs

Programmet arrangeras i samarbete med Alingsås näringsliv.

För mer information, vänligen kontakta:

Victoria Göransson, vice ordförande i ungdomsfullmäktige Alingsås. Tel: 0708-608978

Oliver Hugosson, teknik- och scenansvarig i ungdomsfullmäktige Alingsås. Tel: 0705-131527

Hannes Norrby, fritidssamordnare, fritids- och ungdomsverksamheten Alingsås. Tel: 0733 479 332

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Maria Källgren
Maria Källgren