2022-02-14 11:57Pressmeddelande

Potatisfestivalen tillbaka efter två år

Helgen 10-12 juni är Potatisfestivalen tillbaka efter två år i ofrivillig dvala.
Det är verkligen efterlängtat och vi hoppas och tror på en härlig folkfest som alla kan ta del av, säger Claes Andreasson, projektledare på Alingsås kommun.

Med sina 40 år på nacken är Potatisfestivalen en av landets äldsta stadsfestivaler. Under två år har festligheterna fått pausas på grund av pandemin. Men i juni är alingsåsarnas egen festival tillbaka med full kraft.

—  Festivalens historik grundar sig i det engagemang som finns hos alingsåsarna och Alingsåsföreningarna. Tillsammans vill vi fortsätta skapa en mötesplats där människor träffas och har trevligt på olika sätt. Vi fortsätter jobba med tillgänglighet för alla, bland annat genom att allt ska vara gratis och genom underhållning på kommunens äldreboenden, säger Claes Andreasson, projektledare Alingsås kommun.

—  Festivalen känns extra festlig i år och vi ser fram emot att planera den tillsammans med föreningarna i Alingsås och fira med alla som vill delta i festligheterna, fyller Anne Gunnevik i, ordförande i kultur- och utbildningsnämnden.

Det faktum att en fiktiv potatisfestival utspelar sig i storfilmen Min pappa Marianne kan komma att locka ännu fler besökare utifrån, tror Claes Andreasson.

—  Det är vår förhoppning, och vi ska också försöka få till ett späckat festivalprogram som lockar människor till Alingsås. Vi vill att evenemanget på olika sätt ska främja hela besöksnäringen i Alingsås kommun.

Fullständigt program för Potatisfestivalen 2022 kommer under våren. Men redan nu kan du boka in helgen 10-12 juni i almanackan.

Claes Andreasson, projektledare evenemang
claes.andreasson@alingsas.se, 0734-269840

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Niklas Ehnfors
Niklas Ehnfors
Journalister som vill komma i kontakt med Alingsås kommun för svar på frågor, intervjuer etc., är varmt välkomna att kontakta kommunikationschefen som både förmedlar svar på frågor och kontakt med rätt person.
Maria Källgren
Maria Källgren