2023-06-08 10:54Pressmeddelande

Det konstigaste skräpet i Ystad

Det konstigaste skräpet - tävling på Skräpplockardagarna 2023

Förskoleklassen på Svarteskolan vinner ett besök av en sopbil

Vi säger stort grattis till förskoleklassen på Svarteskolan som bidrog med flera spännande fynd i tävlingen ”Det konstigaste skräpet”. På måndagen 12 juni kl. 12 får vinnarna ett spännande besök av sopbil och sophämtare, som kommer för att tacka de fantastiska skräpplockarna som hjälpte till att göra det fint på vår planet.

Vad det konstigaste skräpet var? Bland klassens många fynd utsågs sekatören till det mest udda.

Skräpplockarfynd från Svarte strand.

Juryns motivering:

”Barnen visar med iver och upptäckarglädje att de har städat på Svarte strand och hittat alla möjliga saker som inte ska vara där. Att hitta en övergiven sekatör på en strand får verkligen beskrivas som ett oväntat fynd och ett konstigt skräp, och som barnen själva sa: Varför har man ens med den till stranden?”

Jury på Tekniska avdelningen i Ystads kommun:

Emma Nilsson, miljöstrateg
Anneli Bergström, enhetschef
Julia Persson, kommunikatör

Vad: Svarteskolans förskoleklass får besök av en sopbil och sophämtare
När: 12 juni kl. 12
Varför: Klassen deltog i Ystads kommuns skräpplockartävling "Det konstigaste skräpet", och vann tävlingen.
Arrangör: Avfallsenheten Ystads kommun

Om Ystads kommun

Ystad ligger på Sveriges sydkust med fyra mil sandstränder. Här finns goda färjeförbindelser både mot Bornholm och Polen och tåg till Malmö, Lund och Köpenhamn går varje halvtimma. E65 mot Malmö och Köpenhamn och vidare norrut är även en viktig förbindelse. Kommunen har drygt 30 000 invånare. En stor del av arealen är jordbruksmark men här finns även flera naturreservat och natura 2000-klassade områden, till exempel Ystad Sandskog alldeles bredvid stadskärnan och Sandhammaren i öster. Ystad är en regional kärna med sjukhus, polis, tingsrätt, men också många skolor i olika driftsformer, från förskolor till gymnasier och vuxenutbildning. Näringslivet är väl differentierat med ca 3 800 företag varav många är internationellt verksamma. Kulturlivet är aktivt med bland annat Ystad teater, filmproduktion i Ystad Studios och den årliga internationella jazzfestivalen Ystad Sweden Jazz Festival.

Julia Persson