2023-04-24 09:04Pressmeddelande

Här är barnen som aldrig kommer slänga skräp

Barn visar upp skräp de har plockat.

Just nu plockas det skräp på många ställen i Ystads kommun. För 17:e året i rad arrangeras Skräpplockardagarna av Håll Sverige Rent. Förra året var 790 000 personer med och plockade skräp – ett deltagarrekord och ett bevis på att frågan engagerar mer än någonsin!

Ystads skräpplockardagar pågår under 24–30 april. Syftet med kampanjen är inte att städa, utan att barn och ungdomar ska lära sig att nedskräpning är fel – samtidigt som det väcker intresse för miljö och hållbar utveckling.

– Ystads skräpplockardagar är en samordnad insats för att visa på den samlade kraften i att hålla Ystad rent, säger Emma Nilsson, miljöstrateg i Ystads kommun. Intresset för att tillsammans förändra samhället och miljön till det bättre är stort, fortsätter hon.

Men det handlar också om att visa att man tycker om en plats och vill att det ska vara fint där. Eftersom skräp föder skräp kan man genom att plocka upp ett skräp göra det svårare att slänga mer skräp just där.

– Ja, barnen är väldigt engagerade i skräpplockningen, säger Hans Dahlin, pedagog på Marietorps naturskola. När de dessutom ser ett snabbt resultat lär vi barnen att deras handlingar kan påverka till det bättre.

Vinn ett sopbilsbesök

Skräpplockardagarna riktar sig till förskolor, skolor, barn- och ungdomsföreningar, och i år kan de tävla med sitt upphittade skräp genom att skicka in bilder på det konstigaste skräpet de hittar. Vad de kan vinna? Ett spännande besök av en sopbil förstås.

Faktaruta:

Vad: Ystads skräpplockardagar 2023
När: 24
–30 april
Plats: valfri
Anmälan: Anmälan sker på hsr.se/skrapplockardagarna senast 30 april
Mer information: Skräpplockardagarna 2023 - Ystads kommun
Tävling: Skicka in ert bidrag senast 5 maj här:

Leonor Lavröd, lärare Marietorps Naturskola, Ystads kommun, 076-116 42 95
Hans Dahlin, lärare Marietorps Naturskola, Ystads kommun, 070-991 70 46
Emma Nilsson, miljöstrateg Avfallsenheten, Ystads kommun, 070-947 70 86

Julia Persson, kommunikatör Ystads kommun, 0411-57 79 43

Om Ystads kommun

Ystad ligger på Sveriges sydkust med fyra mil sandstränder. Här finns goda färjeförbindelser både mot Bornholm och Polen och tåg till Malmö, Lund och Köpenhamn går varje halvtimma. E65 mot Malmö och Köpenhamn och vidare norrut är även en viktig förbindelse. Kommunen har drygt 30 000 invånare. En stor del av arealen är jordbruksmark men här finns även flera naturreservat och natura 2000-klassade områden, till exempel Ystad Sandskog alldeles bredvid stadskärnan och Sandhammaren i öster. Ystad är en regional kärna med sjukhus, polis, tingsrätt, men också många skolor i olika driftsformer, från förskolor till gymnasier och vuxenutbildning. Näringslivet är väl differentierat med ca 3 800 företag varav många är internationellt verksamma. Kulturlivet är aktivt med bland annat Ystad teater, filmproduktion i Ystad Studios och den årliga internationella jazzfestivalen Ystad Sweden Jazz Festival.

Julia Persson