2024-07-02 13:02Pressmeddelande

Volontärbyrån får 5,4 miljoner kronor för att öka det ideella engagemanget

Anna Snell, verksamhetsledare Volontärbyrån Anna Snell, verksamhetsledare Volontärbyrån

Volontärbyrån tilldelas 5,4 miljoner kronor för att stärka sitt arbete för att fler människor i Sverige ska hitta in i ett ideellt engagemang. Det handlar om ett verksamhetsbidrag som syftar till att stödja och utveckla arbetet med volontärsamordning. I dag meddelade Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) vilka medel som tilldelas Volontärbyrån.

– Vi vill underlätta så att ännu fler engagerar sig ideellt i Sverige. Det här bidraget är avgörande för att vi ska kunna växla upp verksamheten och hjälpa fler engagerade människor och ideella organisationer att hitta varandra, säger Anna Snell, verksamhetsledare på Volontärbyrån.

Volontärbyrån kommer att använda verksamhetsbidraget för att bland annat förbättra webbförmedlingen, utveckla utbildningar och stöd till organisationer och inte minst, att nå ut till fler organisationer och blivande volontärer.

Om Volontärbyrån
Volontärbyrån hjälper engagerade människor och ideella organisationer att hitta varandra. Verksamheten har funnits i drygt 20 år och är den största nationella förmedlaren av volontäruppdrag. Volontärbyråns syfte är att hjälpa organisationer att rekrytera, organisera och samordna volontärer, frivilliga, ledare och andra ideella personer och förenkla för människor att engagera sig ideellt. Dessutom utbildar och stödjer Volontärbyrån föreningar i frågor som rör ideellt engagemang. Volontärbyrån är en del av Forum – idéburna organisationer med social inriktning. Läs mer om Volontärbyrån på på www.volontarbyran.org

Det nya verksamhetsbidraget
I mars 2024 fick MUCF i uppdrag av regeringen att förmedla sammanlagt 19 miljoner kronor till organisationer inom det civila samhället som arbetar med volontärsamordning. Verksamhetsbidraget syftar till att stödja volontärsamordning och därigenom ge fler människor möjlighet att engagera sig i ideell verksamhet.

Regeringens pressmeddelande 2024-03-17

MUCF om verksamhetsbidrag Volontärsamordning

Om Volontärbyrån

Volontärbyrån hjälper människor och ideella organisationer att hitta varandra. Vi driver en förmedling av ideella uppdrag samt utbildar och stödjer föreningar i frågor om ideellt engagemang. Volontärbyrån bildades 2002 och har sedan dess varit ett stöd till föreningslivet i Sverige. Volontärbyrån är en ideell verksamhet inom Forum – Idéburna organisationer med social inriktning. Forum arbetar för att civilsamhället ska kunna verka för ett bättre samhälle. Hitta volontäruppdrag eller sök volontärer på www.volontarbyran.org.

Anna Snell
Verksamhetsledare och kommunikationsansvarig