2022-12-05 06:00Pressmeddelande

Johanna Karlsson, Gatans Lag, är Årets volontär 2022

Johanna Karlsson, Gatans Lag, utsedd till Årets volontär 2022 av VolontärbyrånJohanna Karlsson, Gatans Lag, utsedd till Årets volontär 2022 av Volontärbyrån

Johanna Karlsson, Gatans Lag, har i dag på Internationella frivilligdagen utsetts till Årets volontär 2022 av den ideella verksamheten Volontärbyrån. Johanna får utmärkelsen för sitt engagemang i Gatans Lag, en fotbollsförening som vänder sig till personer som lever eller har levt i hemlöshet, missbruk, kriminalitet eller annat socialt utanförskap.

Volontärbyrån har bland 150 nomineringar från föreningar över hela Sverige korat Årets volontär. Syftet med utmärkelsen är att på Frivilligdagen den 5 december uppmärksamma det ideella engagemanget i Sverige. Hela 51 procent av den vuxna befolkningen engagerar sig ideellt, och lägger i snitt 18 timmar i månaden på sitt ideella engagemang.

–Frivilligdagen ger oss möjlighet att sätta ljus på det enastående engagemang som finns i Sverige, säger Maria Alsander, generalsekreterare Volontärbyrån. Fler än fyra miljoner personer engagerar sig ideellt i Sverige och vi vill visa på vikten och värdet av det. Johanna är en fantastisk representant för alla som varje dag gör skillnad i vårt samhälle. Vi fastnade för föreningens beskrivning av hur Johanna genom sitt engagemang hjälper människor att få motivation och kraft att själva förändra sin livssituation.

Johanna Karlsson tar emot utmärkelsen på kvällen den 5 december på Kulturhuset i Stockholm.

Volontärbyråns motivering
Som Årets volontär är Johanna en betydelsefull, omhändertagande och inspirerande person som genom sitt engagemang hjälper människor att få motivation och kraft att själva förändra sin livssituation. Johanna engagerar sig i Gatans lag, en fotbollsförening som vänder sig till personer som lever eller har levt i hemlöshet, missbruk, kriminalitet eller annat socialt utanförskap. Johanna arbetar uppsökande mot nya spelare, välkomnar dem på träning och tar kontakt om någon mår dåligt eller inte kommer. Johanna ser spelarna och förstår vad de kämpar för, och hon är en stor anledning till att många vågar komma och att de stannar kvar. Johanna gör enorm skillnad för de personer hon möter i sitt engagemang och hon är en fantastisk representant för alla Sveriges ideellt engagerade.

Om Volontärbyrån

Volontärbyrån hjälper människor och ideella organisationer att hitta varandra. Vi driver en förmedling av ideella uppdrag samt utbildar och stödjer föreningar i frågor om ideellt engagemang. Volontärbyrån bildades 2002 och har sedan dess varit ett stöd till föreningslivet i Sverige. Volontärbyrån är en ideell verksamhet inom Forum – Idéburna organisationer med social inriktning. Forum arbetar för att civilsamhället ska kunna verka för ett bättre samhälle. Hitta volontäruppdrag eller sök volontärer på www.volontarbyran.org

Anna Snell
Verksamhetsledare och kommunikationsansvarig