2020-06-11 09:44Pressmeddelande

Visita inleder informationskampanj för att skapa trygga besök i sommar

Kampanjen består av tre broschyrer med åtgärder mot smittspridning på restauranger, hotell och campingplatser. Målsättningen med materialet är att underlätta för företag inom besöksnäringen att hålla öppet och skapa trygga förhållanden för gäster och personal. I materialet ingår även en dekal ”Safe to visit” att sättas upp på hotell, restauranger och campingar för att visa gäster att företaget följer myndigheternas och Visitas riktlinjer för minskad smittspridning. Materialet, som nu skickas ut till Visitas medlemsföretag, har tagits fram i dialog med Folkhälsomyndigheten och Hotell- och restaurangfacket.

- Vi vill underlätta för hotell, restauranger och campingar att hålla öppet och bidra till att gäster och personal kan känna sig trygga hos våra medlemmar i sommar. Företagen inom besöksnäringen vill ta ansvar och bidra till minskad smittspridning i samhället, säger Jonas Siljhammar, VD på Visita.

-Beslutet att lätta på reserestriktionerna har skapat hopp för företagen inom besöksnäringen men krisen är långt ifrån över. Hotell och konferensanläggningar står tomma, restaurangernas intäkter har störtdykt och oron är stor inför sommaren. Vi välkomnar de stödåtgärder som kommit från regeringen men åtgärderna behöver förlängas för att undvika ytterligare konkurser och arbetslöshet inom besöksnäringen, avslutar Jonas Siljhammar.

För information om Visitas informationskampanj "Safe to visit":

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar cirka 5 400 medlemsföretag med över 7 800 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor. Informationsmaterial för "Safe to visit" hittar ni här: www.visita.se