2021-05-12 11:55Pressmeddelande

Symbolåtgärden serveringsstopp klockan 20.30 måste bort

Serveringsstoppet klockan 20.30 är en symbolåtgärd som saknar grund i smittskyddsskäl och måste upphöra omedelbart.

Återigen förlängs serveringsstoppet klockan 20.30, trots total avsaknad av grund i smittskyddsskäl. Stoppet är i praktiken ett näringsförbud och måste upphöra omedelbart.

- Det är en symbolåtgärd som inte kan motiveras av smittskyddsskäl. Stoppet slår oerhört hårt mot jobb och företag i hela Sverige och måste lättas omgående, säger Jonas Siljhammar, vd Visita.

Restaurang är en säker plats
Folkhälsomyndigheten har gång efter gång sagt att det inte förekommer någon smittspridning på restaurang, och myndighetens ledande företrädare har flera gånger gett restauranger beröm för det stora ansvarstagandet för att minska smittspridningen under pandemin[1]. Trots det föreslås nu ytterligare en förlängning av serveringsstoppet.

- Jag har respekt för att det behövs åtgärder för att minska smittan men då ska åtgärderna baseras på risker. Serveringsstoppet gör inte det och riskerar att urholka förtroendet för restriktionerna.

Fler jobb hotas
Över 52 000 människor har förlorat jobbet i besöksnäringen under pandemin. Två av tre av dem är unga. Samtidigt gör de förlängda restriktionerna att ännu fler jobb är i farozonen.

- Lättnandet av serveringsstoppet till klockan 22.30 borde komma direkt. Det hade räddat jobb, gett restaurangerna framtidstro och möjligheter till mer normal drift, säger Jonas Siljhammar, vd Visita.

[1] Se t.ex. Aktuellt 14 april 2021. Visitadagen 3 maj 2021

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 500 medlemsföretag med över 8 200 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.

Dan Jormvik
Dan Jormvik