2020-12-17 08:40Pressmeddelande

Stoppa kommunens avgifter för att rädda jobb

För att rädda jobb och företag i den krisande besöksnäringen måste kommunen bland annat sluta ta ut olika avgifter och satsa på att stötta de lokala företagen.
- Läget är extremt och kommunen kan minska risken för förlorade jobb, säger Jonas Siljhammar, vd Visita.

Besöksnäringen befinner sig i ett extremt läge. Över 50 000 människor i näringen har redan förlorat jobbet eller blivit varslade och många hotell, campingar och restauranger kämpar dagligen för att överleva. För att det ska vara möjligt och för att rädda så många jobb som möjligt måste kommunerna stoppa avgifter för bland annat tillsyn, inspektioner och uteserveringar under nästa år.

- Varje ny räkning kan vara droppen som får företagets bägare att rinna över i den situation vi befinner oss. Kommunerna måste göra vad de kan för att jobb och företag i besöksnäringen ska överleva krisen, säger Jonas Siljhammar, vd Visita.

Utöver det kan kommunen stötta företagen genom att till exempel göra det möjligt för restauranger att leverera mat till hemtjänstverksamheten och de elever som har distansundervisning eller köpa julklappar eller andra gåvor från den lokala besöksnäringen.

- Några kommuner har visat på kreativitet för att stötta besöksnäringen, men fler kommuner måste göra mer för att hjälpa och underlätta. Man ska komma ihåg att kostnaden om fler blir arbetslösa är långt mycket större, säger Jonas Siljhammar.

Se bifogad fil för fler kommunala åtgärder för att rädda jobb och företag i besöksnäringen.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 500 medlemsföretag med över 8 200 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.