2020-10-26 19:48Pressmeddelande

SM-guld till Thea Andersson från Helsingborg

Thea Andersson, vinnare av Gymnasie-SM 2020 i serveringThea Andersson, vinnare av Gymnasie-SM 2020 i servering

Thea Andersson från Rönnowska skolan vann Gymnasie-SM i servering. Avgörande var hennes höga servicenivå.

Kampen om SM-titeln avgjordes under söndag och måndag på Grythyttan utanför Örebro. I servering skulle lagen bland annat filea, flambera och para ihop vin med mat. När tävlingarna summerades stod det klart att Thea Andersson som tog studenten från Rönnowska i våras vunnit SM-titeln.

Thea Andersson imponerade på domarna både genom stora yrkeskunskaper och hög servicenivå i mötet med gäster.

- Vinnaren var både skicklig inom de olika momenten och bemötte gästerna på ett professionellt sätt. Nivån på tävlingen var överlag mycket hög och små detaljer avgjorde, säger Marcus Nyberg, huvuddomare.

På grund av den pågående coronapandemin flyttades årets Gymnasie-SM från våren till 25-26 oktober och därför har de tävlande redan avslutat sina gymnasiestudier.

Syftet med Gymnasie-SM är att visa upp bredden på yrken inom besöksnäringen och få fler att intressera sig för att jobba inom den. Tävlingen anordnas av Visita – Svensk besöksnäring, som är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 500 medlemsföretag med över 8 200 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar cirka 5500 medlemsföretag med över 8200 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.

Dan Jormvik
Dan Jormvik