2020-10-26 20:08Pressmeddelande

SM-guld till elever från Stockholm

Erik Norrblom och Thilda Mårtensson, vinnare av Gymnasie-SM 2020 i kökErik Norrblom och Thilda Mårtensson, vinnare av Gymnasie-SM 2020 i kök

Thilda Mårtensson och Erik Norrblom från Stockholms Hotell- och Restaurangskola vann Gymnasie-SM i kök. Deras kombination av teknik och smak fällde avgörandet.

Kampen om SM-titeln avgjordes under söndag och måndag på Grythyttan utanför Örebro. Under den första tävlingen i finalen lagade Thilda Mårtensson och Erik Norrblom en trerättersmiddag som de kunnat öva på i förhand, medan andra dagens tävling bestod av att laga mat utifrån en hemlig råvarukorg. När tävlingarna summerades stod det klart att eleverna som tog studenten från Stockholms Hotell- och Restaurangskola i våras vunnit SM-titeln.

Det som fällde avgörandet var deras sätt att kombinera modern teknik med fantastiska smaker, enligt juryn.

-  Jag är imponerad av nivån på dessa unga kockar. Vinnarlagets smaker stack ut och avgjorde tävlingen, säger Sebastian Gibrand, huvuddomare som nyligen kommit hem efter att framgångsrikt ha tävlat för Sverige i Bocuse d’Or.

På grund av den pågående coronapandemin flyttades årets Gymnasie-SM från våren till 25-26 oktober och därför har de tävlande redan avslutat sina gymnasiestudier.

Syftet med Gymnasie-SM är att visa upp bredden på yrken inom besöksnäringen och få fler att intressera sig för att jobba inom den. Tävlingen anordnas av Visita – Svensk besöksnäring.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar cirka 5 500 medlemsföretag med över 8 200 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.

Dan Jormvik
Dan Jormvik