2024-05-06 14:58Pressmeddelande

Skellefteå är bäst på värdskap

Skellefteå Turistcenter har tilldelats Visitas pris Bästa värdskap inom turistinformation 2023. Skellefteå har med ett brett och öppet bemötande bidragit till hela stadens värdskap. Skellefteå Turistcenter är en del av bolaget Visit Skellefteå och är ett fint exempel på att ett gott värdskap och högklassig turistinformation inte bara skapar en attraktiv plats för besökare, utan även för lokalbefolkning och nya invånare.

Juryns motivering:
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen genom sitt personliga bemötande och professionella värdskap där de gör det lilla extra för att skapa en välkomnande känsla.

Den stora samhällsförvandling som pågår i staden har ställt höga krav på nytänkande arbetssätt där Skellefteå Turistcenter blivit en viktig mötesplats i kommunen för såväl besökare som nya invånare som vill upptäcka sin nya stad.

Genom sitt varma värdskap som genomsyras av hållbarhet och lokalt fokus gör Skellefteå Turistcenter skillnad – både för en attraktiv destination och för ett växande Skellefteå.

- Jag är så stolt över det arbete medarbetarna gör varje dag, inte minst hur de bemöter både invånare och besökare. Turistcenter är en viktig del av Visit Skellefteås verksamhet och det känns verkligen hedrande för oss alla att Skellefteå Turistcenter får den här utmärkelsen, säger Maria Broman, VD Visit Skellefteå.

Anna Bodell och Veronica Ståhl från Skellefteå Turistcenter fick ta emot priset av Visitas VD Jonas Siljhammar på Visitadagen 2024 inför en stor publik.

Utmärkelsen Visitas bästa värdskap inom turistinformation instiftades 2020 och delas ut årligen för uppmärksamma auktoriserade turistinformationer som gör det där extra för sin destination, ligger i framkant vad gäller innovativa arbetssätt och som genom kreativitet och högklassig service visar en stolthet över sin destination.

Jury består av representanter bl.a. från Visita, Visitas Auktorisationsnämnd, Visit Sweden, Svenska Destinationsnätverket samt föregående års vinnare.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar nästan 6 000 medlemsföretag med över 8 500 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.

Dan Jormvik
Dan Jormvik