2021-05-27 14:57Nyheter

Silvermedalj till Vadstena i Kockduellen

Ester Swenson och Ester Carlberg EricssonEster Swenson och Ester Carlberg Ericsson

Ester Swenson och Ester Carlberg Ericsson från Petrus Magni skola kom tvåa i riksfinalen av matlagningstävlingen Kockduellen. Blomkålsrisotto med smörstekt sparris var det som gav silvermedaljen.

Tio skolor gjorde upp i årets final av kockduellen om att bli bästa matlagare i högstadiet. Alla deltagare fick i utmaning att laga en huvudrätt under 50 minuter utifrån en på förhand bestämd råvarukorg och med kravet att den skulle inehålla sparris. Ester Swenson och Ester Carlberg Ericsson imponerade starkt juryn med rätten Blomkålsrisotto med smörstekt sparris och blev tilldelade en silvermedalj.

Juryn som bestod bland annat av Årets Kock 2020 Ludwig Tjörnemo ansåg att rätten visade på ett noggrant utfört hantverk som man ville äta mer av. Därmed gjorde den sig väl förtjänt av en andraplats.

Bifogade bilder är fria att använda i publicistiska syften. Ingen fotocredd behövs.

Kockduellen är en matlagningstävling för högstadieelever från hela Sverige. Utifrån en korg med matvaror som har bestämts på förhand ska eleverna laga en middag. Resultatet bedöms av representanter från professionen och andra med erfarenhet från branschen. Under tävlingen finns en kock med för att berätta om yrket och svara på elevernas frågor.

Kockduellen är ett samarbete mellan Visita och skolorna för att öka intresset för en karriär inom restaurangbranschen.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 500 medlemsföretag med över 8 200 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.